pondelok 2. januára 2023

Obzretie za rokom 2022



Želám vám radostný posledný večer v roku. 

Tak ako po minulé roky, chcem sa dnes ohliadnuť za tým, čo mi tento odchádzajúci rok 2022 priniesol, čo ma naučil a za čo všetko môžem byť Bohu vďačná. Áno, vďačná. Pretože nech sme už zažili čokoľvek, verím, že všetko nejakým spôsobom zapadá do dobrých plánov nášho Nebeského Ocka a všetko má slúžiť na dobré tým, čo ho milujú a ktorých miluje On.
 


♥ Možno poznáte iniciatívu "Jedno slovo". Ide o to, že na nový rok si nedávam predsavzatia, ktoré poruším hneď ako sa mi minú sily prúdiace z novoročného nadšenia, ale snažím sa zamerať svoju pozornosť na jediné slovo. Nie vetu, nie frázu, ale len jediné slovo. A cez toto slovo vnímam mnohé aspekty svojho života, cez to jediné slovo nachádzam cesty ako rásť a ako lepšie uchopiť svoj život. Cez to slovo môže Boh pôsobiť vo mne a ukazovať mi tie malé kroky, ktoré sú aktuálne predo mnou. 

Minulý rok som si vybrala slovo ZRIEKAŤ sa. Zriekať sa vecí - v prospech priestoru okolo seba, zriekať sa aktivít - v prospech pokoja a času s tými na ktorých mi záleží, zriekať sa zabíjania času - v prospech plnohodnotného oddychu alebo činností ktoré naozaj chcem robiť... 

To slovo som si napísala do diára, do modlitebného denníka, na nástenku nad stolom, vytvorila som si záložku do knihy, aby som to slovo mala na očiach vždy, keď zdvihnem zrak od knihy, čo mám práve rozčítanú... ale napísať blog som už nestihla. 

Neviem, či sa mi darilo, zdá sa mi, že veľmi nie. Možno je načase zrieknuť sa samotného zriekania. ;-) Ale predsa je zopár vecí, ktorých som sa vzdala... (napr. ku koncu roka sa mi podarilo trocha pretriediť skriňu). A možno práca, ktorú Boh cez toto slovo vo mne robil nemusí byť viditeľná na prvý pohľad. Viem, že sa čosi vo mne zmenilo, nie som tá istá ako vlani.

(Viac článkov o mojom putovaní rokmi s jedným slovom je na konci príspevku https://letitia-tiba.../slovo-pre-rok-2019)


♥ Ďalším zvykom, ktorý sa mi páči, je výber svätého patróna na celý rok. Našla som si jednu stránku, kde som si "vyžrebovala" ako patróna sv. Jána Evanjelistu. Rozhodla som sa okrem iného prečítať celé Jánovo Evanjelium, jeho kánonické listy i knihu Zjavenia. No... tiež som mu nevenovala toľko pozornosti ako som si na začiatku roka predsavzala. 

Zato ma celým rokom sprevádzal sv. Páter Pio z Pietrelciny. Vlastne by som povedala, že on si našiel mňa. "Náhodou" som začiatkom roka narazila na knihu 365 dní s otcem Piem. Otvorila som ju a zapáčila sa mi. Rozhodla som sa postupne čítať každý deň a tentoraz som vytrvala až do konca. Myšlienky otca Pia mi pripadali veľmi hlboké a aktuálne, padali do úrodnej pôdy. Myslím, že tento rok sa o mňa svätý páter staral, ako patrón o svojho zverenca. Ak vás tiež zaujal páter Pio a táto kniha zostavená z jeho citátov, mám dobrú správu - nedávno vyšla po slovensky vo vydavateľstve zachej.sk

Čítanie na zimu

♥ Pri knihách ešte chvíľu ostaneme. Vlani som čítala veľmi veľa (v zozname mám za rok 2021 prečítaných 95 kníh). V roku 2022 som v započatom trende pokračovala, ale postupne sa moje nadšenie (alebo skôr čas?) na čítanie zmenšovalo a v druhej polovici ma postihlo čosi ako čitateľská kríza. Takže do konca roku 2022 som prečítala "len" 70 kníh. K dvanástim z nich som aj napísala blog o svojich dojmoch. Ďalšie tri knihy na svoju recenziu ešte len čakajú. 

Tento rok som sa zapojila aj do "Čtenářské výzvy" na www.databazeknih.cz. Plniť som ju začala priam raketovou rýchlosťou, ale hoci sa mi podarilo z vlaňajších kníh vyskladať celú minuloročnú výzvu (2021), v roku 2022 mi do stopercentného splnenia výzvy ešte stále chýbajú dve knihy. Asi budem doháňať ešte v januári. 

(Zoznam všetkých prečítaných knih nájdete na stránke https://letitia-tiba.blogspot.com/p/precitala-som.html. Pri knihách o ktorých som písala podrobnejšie je aj link na podrobný článok. A dolu na stránke mám zoznam kníh, ktoré aktuálne čítam, alebo ktoré mám v pláne čítať neskôr. A tiež plány na Prečítané leto.)

Čtenářská výzva
Stav z 12. septembra 2022


Silvia Koscelanská-Hajdučeková: Pražské Jezuliatko

Piotr Glas: 40 dní duchovného boja

Mária od Ježiša z Agredy: Mystické mesto Božie IV - Korunovanie

♥ Zase som aj trošku kreslila. Aj keď menej ako po minulé roky.



A teraz sa poďme pozrieť na jednotlivé mesiace, ako bežali rokom... 

Január

Čas s Mamou v Marianke (s Máriou, aj s mojou mamou).



Február

Prvé desivé správy z Ukrajiny... a snaha pomáhať.

... pomáhať hmotne, aktívne, i modlitbou.

Marec

Aj v Londýne sme videli solidaritu s trpiacimi na Ukrajine




Užili sme si tu samozrejme aj radosť, slobodu a spoznávanie nového

Ešte pred tým sme spoznávali Cambridge.

A priestory, kde trávi čas štúdia naša omladina.

Fotografie z výletu do Cambridge a Londýna ešte stále nemám spracované. Dúfam, že raz tú horu zdolám a ukážem vám niekoľko tematických výberov. 

♥ V marci som uverejnila 1001. príspevok na tomto blogu. Nájdete v ňom okrem iného zhrnutie všetkého, o čom na svojom blogu píšem, alebo som písala v minulosti. Budúcnosť nepoznám, tak o tej tam veľa nie je. (link)

Apríl

V pôstnom období som zase navštevovala kalvárie. Bolo medzi nimi aj niekoľko nových destinácií. 

Borinka

Košolná

Suchá nad Parnou

Červený Kameň


Bernolákovo

Popri tom sme objavovali a obdivovali aj niektoré krásy prírody.

Pieskovcová jaskyňa v Bernolákove





Máj

Príroda, život, krása... aj v máji.

Všetko rastie. Aj moja vŕba z kytice na Kvetnú nedeľu 2017

Jún



Po dlhých rokoch chátrania je konečne opravená a otvorená "nemocnica na Bezručke".

Júl

♥ V lete sa nám nazbieralo niekoľko letných projektov. Ako už niekoľko rokov aj tentoraz som si začala viesť kreslený letný denník s názvom Nakreslené leto.



♥ Organizovala som výzvu Vďačné leto spojenú so súťažou o knihy z vydavateľstva Zachej.sk.

Vďačné leto na Instagrame - #vdacneleto

♥ A po minuloročnom úspechu som sa znova zapojila do projektu Prečítané leto.




♥ Som vďačná za príjemné chvíle s rodinou pri mori v Chorvátsku - link.





August

♥ Trávili sme čas aj na našej chalúpke na strednom Slovensku - link


Čerstvá zásoba dreva na zimu

Prechádzky po holiach

Pri západe slnka

Černice - v záhrade i na rúbanisku

Voňavá kytička k sviatku Nanebovzatej P. Márie

Projekt: chodník pri chalúpke

September

Ďalší projekt: prístupový chodník


Leto na balkóne

(29. 8. 22) Vyrástol mi na balkóne ľan. A proso.

Nežné modré kvietky...
Skúsim vyrobiť nohavičky pre krtka? ;-)

Vtáčiky zasiali.

A takto dozrieva, môžu vyzobkať úrodu.

(30. 12. 22)

Minulé Vianoce som dostala kŕmidlo z 3D tlačiarne (na obrázku vpravo hore)
a v lete som konečne spojazdnila napájadlo z obyčajnej misky pod kvetináč. (link)

♥ Tento rok mi tiež bola zistená potravinová alergia. Bola som nešťastná, nevedela som, čo vôbec môžem jesť... Obzvlášť, keďže od mala trpím problémami s nechutenstvom. Ale výsledok je dobrý. Nakoniec som sa odhodlala navštíviť nutričné poradenstvo a dostala som všetko čo potrebujem. Nielen jedálniček bez mlieka a sóje, ale konečne sa mi zlepšuje vzťah k jedlu - už pre mňa jedlo nie je utrpením! A úprava hmotnosti ide hneď v závese. Teším sa a som veľmi vďačná za túto cestu, na ktorú som sa dala!





♥ Aj tento rok vediem krúžok hry na zobcovú flautu. Som vďačná za každú hodinu, za každý úsmev, za každú trochu nadšenia v detských očiach a za každý vydarený (aj za nevydarený) tón... A tiež za to, že tento rok sme nemali také otravné prerušenia kvôli karanténe.


♥ Začiatkom septembra som si tiež začala viesť diár formou "BuJo" - Bullet Journal. Skúšala som to už mnohokrát s inšpiráciami z internetu, ale teraz som si prečítala originál knižku od "vynálezcu" tejto metódy Rydera Carrolla: Metoda Bullet Journal a pochopila som, v čom skutočne spočíva. A hoci ma maľované trackery, rôzne ozdôbky a tvorivé zaznamenávanie čohokoľvek v diári pred tým bavilo, nakoniec som to vždy prestala robiť, lebo mi zaberalo viac času, ako som mala k dispozícii. Až teraz som konečne zistila, ako môžem metódu Bullet journal používať tak, že mi pomáha zorganizovať si čas, nezabudnúť na rôzne povinnosti, naplánovať si, čo potrebujem... a nezblázniť sa z toho, ak sa nazbiera viac vecí na ktoré nedokážem myslieť naraz. 

Tento spôsob zapisovania mi pomáha udržať si poriadok v myšlienkach, plánoch a organizácii času. Môžem zatiaľ povedať, že mi to veľmi vyhovuje. A prišla som na chuť jednoduchosti v jedinej farbe - čiernej. Striedam čiernu fixku (centropen 0.3) a obyčajnú (gumovateľnú) ceruzku.


Október

Október sa už tradične niesol v znamení modlitieb ruženca. Tentoraz aj s výzvou #ruzencober, kde ste tiež mohli vyhrať knižku z vydavateľstva zachej.sk.

Október v znamení ruženca. A výzvy #ruzencober.

Odprevádzam syna do sveta.

Ružencober na Instagrame



♥ V októbri sa stali aj niektoré smutné udalosti. V Bratislave na Zochovej, a o krátky čas na Zámockej... Tu je ťažké hľadať vďačnosť. Hádam len za vedomie, že ani v ťažkých časoch nikdy nie sme sami. Že sme stále v rukách Božích a našej nebeskej Matky - pokiaľ sa do nich ochotne zverujeme. (Viac - link)

Pri mieste dopravnej nehody na Zochovej


♥ Aj v chorobe sme sa utiekali pod ochranu Matky. A verím, že práve modlitba nám dala silu všetko zvládnuť napriek komplikáciám... 

Aj v chorobe sme sa utiekali pod ochranu Matky.

Veniec pre Mamičku - pdf

♥ Minulý október sa zrodila myšlienka obnoviť knižočku s modlitbou ruženca Veniec pre Mamičku. V októbri 2022 hotové dielo uzrelo svetlo sveta. Najprv vo forme pdf na stiahnutie rovno z blogu, či už si ho budete chcieť vytlačiť, alebo používať z elektronického zariadenia (mobil, tablet, čítačka...). Neskôr som si z tlačiarne priniesla niekoľko výtlačkov aj s ilustráciami. Aj keď, priznám sa, že nové obrázky k tajomstvám svetla som nakoniec vzdala, takže knižka vyšla len s pôvodnými kresbami spred troch desaťročí a k tajomstvám svetla si môžete napríklad nakresliť vlastné výjavy. 





Nasleduje trocha jesennej krásy... 

Chryzantémy v Marianke

Rozmarín na balkóne


Rozchodník za oknom

A tento rozkošný žltý kvietok mi v truhlíku vyrástol úplne sám.
Semienko asi priletelo od susedov.

November

♥ V novembri som sa už tradične sústredila na modlitbu za duše v očistci a návštevu (podľa možnosti zaujímavých) cintorínov v okolí. Okrem toho sme mali v tomto mesiaci (i pred ním a čiastočne po ňom) náročný čas, takže som si nevedela nájsť pokoj na napísanie podrobných príspevkov o tomto putovaní. Verím, že ich uvidíte v novembri 2023. 




December

Advent. Roráty. Spievanie s farským zborom.

Sv. omša k sviatku Nepoškvrneného počatia P. Márie. 
Agape pred kostolom - horúca čokoláda od Opus Dei.

♥ Som vďačná za čas milostí počas adventu (napriek tomu, že som nestíhala plniť svoje adventné plány). Ďakujem za vianočný čas so svojou rodinou (doma i na chalupe) i s našou farskou rodinou.

♥ Som vďačná za spev s naším farským zborom, ktorý mi prinášal pokoj - napr. aj cez adventné piesne často zo zbierky komunity Taizé. Inokedy som si užila radostnú atmosféru oslavných piesní, pri ktorých som si do sýta zahrala na flaute. (Napriek tomu, že som predtým takmer vôbec nemala čas cvičiť a obávala som sa, že si nemôžem dovoliť vytiahnuť teraz flautu na verejnosti.) A konečne môžem spievať a pracovať s dychom bez toho, aby som sa rozkašľala!

♥ Ďakujem vám, ktorí ste mi poslali pozdravy, priania a modlitby. Papierové pohľadnice, ktoré mi prišli poštou som si už vystavila na magnetickú nástenku pri pracovnom stole. 



K plánom na nový rok sa vyjadrím v nasledujúcom poste, teraz sa chcem ešte obzrieť na pár ľudí, s ktorými som počas minulého roka prežívala intenzívne chvíle. 

♥ Som vďačná za moju rodinu. Za chvíle radosti a prežívaného spoločenstva, ale aj za chvíle, ktoré boli náročnejšie. Za to, že sme nikdy neostali opustení. Za to, ako sa vieme postaviť jeden za druhého. Že s pokojom znášame svoje nedokonalosti a usilujeme sa ich spoločne kompenzovať. Ako sa navzájom podporujeme, keď jeden nevládze, druhý nachádza spôsob ako všetko zvládnuť... A že nám Boh doprial dočkať sa šťastných koncov. 

♥ Som vďačná za možnosť byť darom aj pre ľudí mimo našu rodinu. Niektoré vzťahy vyplývajú z môjho povolania, iné už z dávnych čias mladosti. A niekedy sa tieto vzťahy navzájom prelínajú. Som vďačná, že mám ku komu "Prinášať Ježiša", podobne ako Mária, keď putovala k svojej príbuznej Alžbete. A že dostávam rôzne možnosti ako na to. 


A keď ste dočítali až potiaľto, už vám len zaželám radostný celý nový rok 2023. Nech sa vám darí robiť to, čo naozaj chcete robiť a nachádzať zmysel vo všetkom čo prežívate. 



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem za vaše milé slová. A želám radostný deň!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...