nedeľa 8. mája 2022

Nedeľné čítanie



Želám vám všetkým... 
    radostný deň - Deň matiek
       pokojný deň - 8. máj, Deň víťazstva nad fašizmom
            
požehnanú nedeľu -
 Nedeľu Dobrého Pastiera!

Zároveň sa s vami chcem podeliť o knižky, ktoré práve čítam. 

Matka našej Matky Márie svätá Anna

Náš Dobrý Pastier - sošku máme dnes vystavenú na krbe

Mám v dosahu veľa dobrých kníh. Niektoré už prečítané, iné práve čítam a ďalšie čakajú, kedy po nich siahnem. Dnes som, inšpirovaná sviatkom všetkých matiek a obzvlášť našej drahej Matky Panny Márie, siahla po knihe zjavení blahoslavenej Márii od Ježiša z Agredy Mystické mesto Božie IV - Korunovanie. Toto rozsiahle štvorzväzkové dielo podrobne opisuje život Panny Márie od počatia až po jej nanebovzatie a korunovanie v nebi. Diel, ktorý som práve začala čítať opisuje udalosti po nanebovstúpení Pána Ježiša, takže sa tematicky hodí k momentálnemu poveľkonočnému obdobiu liturgického roka. Je to prvá kniha z tejto série, ktorá sa mi dostala do rúk, tak som zvedavá, ako na mňa zapôsobí. Zatiaľ viem posúdiť len toľko, že je hodne obsiahla a asi nemálo mystická. Už sa teším na čítanie.

Životopis Panny Márie od bl. Márie od Ježiša z Agredy

Okrem toho som v máji (asi aj trochu skôr) dostala chuť čítať si o zjaveniach Panny Márie v Lurdoch. Najprv som prečítala román Pieseň o Bernadete od Franza Werfela. Spomínala som pri tom, ako sme si túto knihu čítali pred mnohými rokmi (ešte v časoch samizdatových vydaní počas komunizmu) na mládežníckom stretku. Mnohé veci som si v pamäti vybavila, no niektoré udalosti si pamätám trochu inak. Nevadí, podstatné je, pripomenúť si veľkú dobrotu a milosť Božiu i Jeho Matky a neustálu potrebu modlitby a pokánia. 

Och aké dôležité je pokánie pre dnešný svet! Len modlitba a pokánie dokáže odvrátiť vojny a choroby, ktoré nás sužujú. Akosi sa mi dostala do ruky kniha Tomáša Forróa Donbas: Svadobný apartmán v hoteli Vojna. Mám ju stiahnutú z knižnice ako e-knihu. Autor v nej reportážnym spôsobom popisuje situáciu na oboch stranách vojnovej línie na Ukrajine. Podotýkam, že kniha vyšla v roku 2019, teda dávno pred zjavným napadnutím Ukrajiny ruskou armádou. Autor v nej vysvetľuje dôvody a mechanizmy tzv. hybridnej vojny, čo sa nielen na Ukrajine, ale aj v ďalších post-sovietskych republikách deje už od rozpadu bývalého Sovietskeho zväzu. Spomína Donbas, Krym, ale aj Gruzínsko, Čečensko a niektoré ďalšie oblasti. Po páde komunizmu a ich osamostatnení sa ešte viac prehĺbili problémy pôvodne živené vládou Moskvy... a v mnohých krajinách viedli do ťažkých krvavých potýčok. 

Moje slová sú príliš jemné na realitu o ktorej v tejto knihe čítam. Ale namiesto hľadania vinníka všetkých týchto násilností mi vychádza jediné - musíme konečne poslúchnuť výzvy Panny Márie nielen v Lurdoch, Fatime, Medžugorí... Pretože všetky vojny a násilie sú produktom nášho hriechu. Je tak veľmi potrebné odovzdávať trpiaci ľud do rúk Božích a Panny Márie, zasvätiť ich jej Nepoškvrnenému Srdcu a obetovať sa, robiť pokánie za hriechy svoje i hriechy celého ľudstva. Len potom sa snáď "Rusko obráti a my budeme môcť prežívať niekoľko rokov mieru" (parafráza posolstva z Fatimy).  

Myslím, že sa táto kniha témou výborne hodí aj k ďalšiemu dnešnému sviatku - 8. máj je dňom, kedy si pripomíname skončenie Druhej svetovej vojny - Deň víťazstva nad fašizmom.

Ale vráťme sa ešte na chvíľu k Lurdom. Po prečítaní Piesne o Bernadete som bola zvedavá na iné spracovanie lurdských udalostí, a tak som si stiahla do mobilu ďalšiu e-knihu z našej knižnice - Karel Kýr: Místo, kde se děly zázraky. Táto kniha naopak veľmi triezvo, až takmer sucho, popisuje celé dianie v Lurdoch. Od zemepisného zázemia a predstavenia Bernadety ako chudobného obyčajného prostého dievčaťa, cez opis jednotlivých zjavení, reakcie spoločnosti svetskej i cirkevnej, zákazy a pokus zabrániť ľuďom aby navštevovali jaskyňu v Masabielskej skale (tu preložené ako Stará skála) a naberali vodu zo zázračného prameňa... až po mnohé zázračné uzdravenia, ktoré sa udiali po užití vody a schválenie pútnického miesta cirkevnými i svetskými autoritami. Autor nezabúda na Bernadetu ani po jej odchode z Lurd a zoznamuje nás s jej životom a skonom v kláštore v Nevers (ale túto poslednú časť ešte nemám prečítanú). Kniha potom ešte pokračuje podrobným opisom ďalších uzdravení a pútí (ale viac zatiaľ neviem, pretože ani túto časť som zatiaľ nečítala).


Mám rada biblickú knihu Rút. Hovorí o Rút, cudzinke, ktorá bola verná svojej svokre aj po smrti manžela. Spolu s ňou sa vracia k Izraelskému ľudu, hoci pre ňu to bol neznámy národ. Stará sa o ňu, pracuje, aby nezahynuli hladom... a nakoniec sa stáva súčasťou rodokmeňa Ježiša Krista - Spasiteľa všetkých národov. 

Nedávno vyšla vo vydavateľstve Kumrán kniha Tessy Afsharovej Cesta domov - Božie pozvanie k novým začiatkom. Je to vlastne biblické štúdium knihy Rút rozvrhnuté na 6 týždňov. Postupne si to čítam a nachádzam mnoho hlbokých myšlienok o ktorých som ani nevedela, že v knihe Rút sú. Už mám za sebou prvé dva týždne, takže približne o mesiac budem mať knihu celú prečítanú / preštudovanú. Potom sa s vami podelím podrobnejšie o moje dojmy z nej.

Náboženstva sa týka aj posledná kniha, o ktorú sa chcem dnes s vami podeliť. Je to vlastne učenie svätého Tomáša Akvinského prerozprávané do reči zrozumiteľnej obyčajnému súčasnému človeku. Dielo Tomáša Akvinského by som si asi netrúfla čítať v originále (ani v doslovnom preklade do slovenčiny), ale tradičné katolícke učenie ma veľmi zaujíma. Tiež si rada dopĺňam vedomosti a logické štruktúry, zvlášť čo sa týka náročnejších a duchovných tém. Táto kniha mi vyslovene sadla. Je tu exaktné a verné katolícke učenie v kombinácii s uvažovaním a chápaním vecí "nadpozemských". Nie zrovna oddychová kniha, treba sa zamýšľať priam nad každou vetou, ale veľmi prínosná a pre mňa aj príjemná na čítanie. 
Jáj... tuším som ešte stále nenapísala jej názov - je to kniha Štyri posledné veci (Smrť, súd, nebo a peklo podľa Tomáša Akvinského), ktorú napísal autor Kevin Vost.


A keďže je ten máj, (okrem iného) mesiac Panny Márie, rozhodla som sa venovať aj jednému môjmu staršiemu dielku. Bolo to v časoch krátko po páde komunizmu, keď sme pociťovali ešte stále veľký nedostatok náboženskej literatúry. Raz sme sa s deťmi na jednej akcii chceli modliť ruženec. Pred každým desiatkom som mala v pláne povedať pár slov o tajomstve, nad ktorým chceme rozjímať. Nič komplikované, len jednoducho deťom predstaviť, na ktorú udalosť z Ježišovho a Máriinho života myslíme. Ale v tej chvíli som odrazu nevedela, čo rýchlo povedať, žiadalo by sa nám vziať do ruky jednoduchý text, ktorý by vždy niekto prečítal. Ale takej knižky vtedy nebolo. A tak som sa rozhodla, že teda aspoň pre našu súkromnú potrebu nejaké slová k jednotlivým tajomstvám ruženca napíšem. Nakoniec z toho vzišla útla knižočka s názvom Veniec pre mamičku. Písala som ju na (predpotopnom) počítači, ilustrácie som kreslila jednoduchými líniami čiernou fixkou. Knižočka vyšla len v malom náklade v bratislavskej oblasti eRka pre súkromné potreby jeho členov. 

Teraz nedávno som znovu pocítila potrebu takejto publikácie. A znovu nevidím na pultoch kníhkupectiev nič, čo by dosť presne zodpovedalo tejto mojej potrebe. (Iste, je mnoho kníh o ruženci, aj veľa zamyslení k jednotlivým tajomstvám, no žiadne nie je tak jednoduché /a možno prvoplánové?/, ako by som potrebovala.) Zistila som, že z pôvodného vydania knižočky mám už len jediný kus, takže keď som chcela, aby ju mohol používať aj niekto ďalší... vyšlo mi z toho jediné rozhodnutie. Budem ju musieť vytlačiť nanovo. 

A tak sa do toho pustím. Naskenovať obrázky, prepísať texty, trochu ich upraviť... tajomstvá preformulovať do aktuálne schválenej podoby a hlavne - doplniť tajomstvá svetla, ktoré v čase písania Venca pre mamičku ešte neexistovali. Potom jednotlivé stránky poukladať tak, aby sa po vytlačení dala zviazať knižočka ... a vytlačiť. 

Verím, že výsledok bude užitočný aspoň niekomu. Potom sa iste podelím aj s vami. 




Tak, už som to zverejnila, už nie je cesty späť. Už sa naozaj musím pustiť do práce, aby som knižočku dokončila podľa možnosti počas mariánskeho mesiaca mája. 

A teraz vám už len želám pokojné dni a veľa lásky v srdci. 


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem za vaše milé slová. A želám radostný deň!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...