štvrtok 18. augusta 2022

Prečítané leto 2022 (aj pre dospelých)



Radostný deň vám všetkým želám! 

Okrem iných plánov na leto (na prvom mieste je u mňa samozrejme výzva VĎAČNÉ LETO) som sa aj tento rok zapojila do projektu PREČÍTANÉ LETO. Už dávno síce nie som dieťa, a ani moje dieťa už nie je dieťa... ale to neznamená, že sa nechcem inšpirovať témami, ktoré nám tvorcovia Prečítaného leta pripravili. Mám rada, keď je leto iné, ako zbytok roka. Oddych a dobrodružstvá na cestách si môžem dopriať síce len obmedzený čas, ale každý letný deň smiem niečím ozvláštniť. Okrem iného aj výberom kníh, ktoré budem čítať. Neviem ako vy, ale v lete si vyberám knižky, ktoré sú viac oddychové, odľahčené, niekedy určené mladším čitateľom. A rada sa nechám inšpirovať konkrétnou témou. Do Prečítaného leta som sa zapojila prvý krát minulý rok (link na blog) a prinieslo mi veľa zábavy a inšpirácie. Tak som sa rozhodla zapojiť aj tento rok. Pretože ma baví vyberať si knižky podľa zadaných (letných) tém. 

A keďže verím, že môžem inšpirovať aj vás, chcem sa dnes s vami podeliť o knižky, ktoré mám v pláne čítať. (Je mi jasné, že prázdniny sa už vlastne chýlia ku koncu a tak nemáte veľa času aby ste čítali spomínané knihy zároveň so mnou. Ospravedlňujem sa za meškanie. Ale stále verím, že je lepšie prísť s inšpiráciou neskoro, ako vôbec. Možno sa necháte inšpirovať iným spôsobom.) Tí nedočkavejší a zvedavejší z vás už možno našli môj pripravený zoznam plánovanej literatúry na stránke Čítam, Čítala som, Budem čítať. Čo je zároveň tip pre vás na budúci rok (prečo by som tentoraz napísala článok včas, že? ;-) ), všetko, čo sa týka mojich prečítaných, čítaných i plánovaných kníh, nájdete tam. 





Prečítané leto 2022 - plány:

1. - 3. týždeň: O MESTÁCH A MESTEČKÁCH (Fontány, Paneláky, Tajné uličky)
Čo sa týka mesta a jeho uličiek (ale aj dvorov, námestí a fontán), sústredila som sa na svoje rodné mesto - Bratislavu. Takže sa mi tu postupne nazbieralo veľa (aj keď väčšinou útlych) knižiek o Bratislave - Prešporku. K tomu nejaké tie knižky pre mladých (najmä k téme panelákov, ale napr. aj predloha kultového filmu Fontána pre Zuzanu), jedna severská detektívka a útla knižka, ktorá má "city" v názve.

♥ Eleonóra Gašparová: Fontána pre Zuzanu 
- príbeh pre dospievajúcich zo 70-tych rokov 20. storočia

♥ Jonas Moström: Fontána 
- ľahšia severská detektívka

♥ Martina Leierová: Tohle město, tahle řeka
- sonda do života a medziľudských vzťahov obyvateľov jedného domu

♥ Silvia Demovičová: Dievča iného chlapca 
- YA, pokračovanie knihy Leto s Alexandrom

♥ Ota Hofman: Lucia postrach ulice 
- detská knižka o Lucii a jej "formelákoch". Ale seriál sa mi ako malej páčil viac

♥ Július Satinský: Chlapci z Dunajskej ulice 
- nezameniteľné rozprávanie Jula Satinského

♥ Július Satinský: Polstoročie s Bratislavou 
- aj toto sú spomienky Jula Satinského na časy od povojnových rokov po rok 1989

♥ Karl Benyovszky: Malebné zákutia a dvory starého Prešporka 
- historické fotografie starej Bratislavy z 30-tych rokov 20. storočia 

♥ Karl Benyovszky: Tajuplné povesti zo starého Prešporka 
- bratislavské povesti - napísané v r. 1930

♥ Karl Benyovszky: Prechádzky starým Prešporkom 
- ako vyzeral Prešporok v dávnych časoch? Historická knižka z r. 1937

♥ Dietmar Grieser: Strýko z Bratislavy
- rozprávanie o histórii Bratislavských domov z pohľadu našich susedov z Viedne

♥ Kristína Šudová-Tomčániová: Tajomstvá mojej ulice
- história, rozprávky, povesti... o Bratislave, jej mestských častiach a priľahlých obciach s úlohami pre deti.

♥ Ivan Szabó: Prešporsko-bratislavské strašidlá
- ešte som nečítala, možno ju presuniem to týždňa o snoch?

♥ Ágnes B. Mánya Lechner: Bratislavské rozprávky
- rozprávky a história kostola sv. Alžbety - Modrého kostolíka

♥ Petra Lukovicsová: City v city
- ilustrovaný "slovník" rôznojazyčných homoným. Podrobná recenzia napr. tu: www.pampuch.sk/city-v-city

♥ Jaroslav Foglar: Záhada hlavolamu (aj Rychlé šípy; Tajemství Velkého Vonta a i.)
- keď počujem o "tajných uličkách", ako prvé mi napadnú knihy o Rýchlych šípoch a ich dobrodružstvách v uličkách a dvoroch starého mesta.






4. - 6. týždeň: O tme (Sny, Nočná obloha, Baterky)
K téme snov sa mi hneď pripomenula kniha Polnočná knižnica, ktorú som čítala nedávno. Naopak, knižka, ktorú som si na toto leto naplánovala už pred vyhlásením tém Prečítaného leta Pojízdný krámek snů má sny priamo v názve (ako aj putovanie). Rozprávky, strašidlá a tajomstvá sa k tme hodia vždy. K putovaniu a nočnej oblohe sa mi automaticky spája cestovanie vesmírom - príležitosť dočítať sériu o Stopárovom sprievodcovi galaxiou a pripomenúť si ďalší diel Gregorových tajných výprav do vesmíru. No a tému o baterkách dopĺňa britská ľahká detektívka. 

Baterku ako rekvizitu pri fotení som nenašla, ale spomenula som si na stredoškolskú riekanku, čo vymysleli spolužiaci k jednému projektu: 

"Letí sova letí, 
očiskami svieti
a spomína na Terku,
ktorej zjedla baterku."

♥ Matt Haig: Polnočná knižnica
- hlavná hrdinka si môže skúsiť splniť postupne všetky svoje sny... kým si vyberie život, aký chce žiť. Aj keď - nesníva sa jej to celé náhodou? Mimochodom, "polnočná knižnica" funguje len o polnoci.

♥ Jenny Colganová: Pojízdný krámek snů
- na túto knihu sa ešte len chystám. Rozmýšľam, kam s ňou - v názve sú sny aj putovanie...

♥ Kristína Šudová-Tomčániová: Tajomstvá mojej ulice
♥ Ivan Szabó: Prešporsko-bratislavské strašidlá
♥ Ágnes B. Mánya Lechner: Bratislavské rozprávky
- Tieto tri knižky mám aj v téme "o mestách a mestečkách (krátky popis pozri tam), ale myslím, že "tajomstvá", "strašidlá" a "rozprávky" sa celkom hodia aj k tme, noci a snom.

♥ Eoin Colfer: A okrem toho - Stopárov sprievodca galaxiou
- putovanie vesmírom (nočná obloha) a hneď v úvode veľmi podstatný sen. Vlastne celá séria je tak trochu o putovaní (vesmírom) a plnení si snov (a o príbehoch, aké vám nenapadnú ani len vo sne).

♥ Lucy & Stephen Hawking: Gregor a veľký tresk. Gregorove tajné výpravy do vesmíru
- pri téme "nočná obloha" mi hneď skrsli v mysli Gregorove dobrodružstvá vo vesmíre. Ja som mala prečítané (ešte z čias synovho tínedžerského veku) zatiaľ dva diely tejto série, toto je tretí.

♥ Richard Osman: Štvrtkový klub detektívov
- k téme baterky mi nenapadlo nič lepšie ako ľahká britská detektívka. Úplne vidím, ako štvorica seniorov hľadá s baterkou v ruke stopy... A dokonca sa tam objaví aj reálna nočná scéna s baterkou!




7. - 9. týždeň: O pomoci (Putovanie, Čaj, Priatelia)
V tomto trojtýždní sa mi nazbieralo veľa kníh. Niektoré súvisia s témou priamo, niektoré skôr tak všeobecne. Niektoré som vyberala vyslovene podľa zadania, iné sa do mojich čitateľských plánov dostali iným spôsobom. No verím, že každá z nich dokáže čitateľovi ponúknuť zaujímavý čitateľský zážitok. Pravepodobne do konca prázdnin neprečítam všetky, ale je dosť možné, že ich budem dočítavať ešte v septembri a možno aj v októbri, alebo dokonca v novembri. Každopádne, potom sa s vami podelím o svoje dojmy.

♥ Jonasson Jonas: Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol
- o tejto knihe som už počula a čítala toľko nadšených komentárov, že je asi na čase urobiť si vlastný názor. Príležitosťou je téma "putovanie".

♥ Gerald Durrell: Tři jízdenky do dobrodružství
- autor Gerald Durrell ma minulé leto zaujal knihou Piknik a jiné pohromy (link), tak keď som uvidela jeho knihu s "jízdenkami" v názve, nemohla som ju nechať ďalej čakať v knižnici.

♥ David Jan  Žák: Zmizení Edwina Lindy
- Táto kniha ma zaujala už minulé leto (téma o jaskyniach), ale nemala som vtedy možnosť vypožičať si ju. Teraz zapadla k téme o putovaní, pomoci a priateľstve a už ju aj mám ako e-knihu v čítačke.

♥ L. Frank Baum: Čarodejník z krajiny Oz
- známa detská knižka (aspoň v anglicky hovoriacom prostredí), ktorú som ešte nikdy nečítala. Je načase to napraviť.

♥ Rachel Joyce: Chrobák pani Bensonovej
- anotácia sľubuje putovanie, pomoc, priateľstvo... Už sa teším na čítanie.

♥ Tove Janssonová: Čarodejníkov klobúk
- ďalšia z kníh Tove Janssonovej a jej rozprávkové pohladenie pri čítaní o Muminovcoch. Môj postreh zo staršieho blogu: "... z knihy dýcha príjemné teplo a domácka atmosféra s vôňou domácich koláčikov a teplého čaju pred sálajúcim krbom." (link)

♥ Agatha Christie: Predávkovanie smrťou
- čaj sa mi spája s britskou kultúrou, myslím, že slečna Marplová bude to pravé na tento týždeň

♥ Antonín Rýgl: Rozprávky z lekárne
- k téme o čaji sa určite hodí kniha rozprávok o liečivých bylinkách s vysvetlením, na aké neduhy a akým spôsobom sa dajú použiť

♥ Julie Klasenová: Učiteľova dcéra 
- "Romantický triler s prívlastkom druhá Jane Eyrová z regentského obdobia..." Vlastne neviem, čo očakávať. Kniha ma zaujala hneď po jej vyjdení v r. 2013. No nie natoľko, aby som investovala do kúpy. Nakoniec som získala jeden výtlačok na recenziu od vydavateľstva i527.net, tak som zvedavá, ako na mňa zapôsobí.

♥ Sally Hepworth: Dobrá sestra
- o pomoci? V prvom pláne určite áno, ale ako to bude naozaj? Uvidíme, keď si knihu prečítam.

♥ Blue Balliett: Záhada strateného obrazu
- Priateľstvo a vzájomná pomoc hrajú v knihách o Calderovi a jeho novej priateľke Petre významnú úlohu. Už sa teším, ako si túto prvú knihu zo série prečítam znovu. Kedysi sa mi veľmi páčila (keď som ju čítala spolu so synom v tínedžerskom veku). 

♥ Robert Whitlow: Vyvolený národ
- Aj túto detektívku z prostredia súčasného Jeruzalema (alebo americký právnický román?) som dostala na recenziu - pre zmenu z vydavateľstva kumran.sk. Tak som zvedavá, ako sa mi bude páčiť. Každopádne pomoc, priateľstvo a asi aj putovanie by sa tam mali objaviť.


Tak, to boli moje plány na tohoročné Prečítané leto. A aké knihy čítate v lete vy? Podelíte sa so mnou v komentároch? Ja vám na oplátku sľubujem, že vám zase niekedy prinesiem svoje dojmy z mojich prečítaných kníh. 

A teraz vám už želám príjemné dni, či už ich strávite niekde vonku so svojimi blízkymi, alebo niekde v pokojnom kútiku s knihou v ruke. Alebo kdekoľvek, kde práve budete.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem za vaše milé slová. A želám radostný deň!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...