nedeľa 26. marca 2023

Pamätník nenarodeným v Petržalke


Pamätník nenarodeným
pri Kostole Sedembolestnej P. M. v Petržalke

Želám vám radostný marcový deň. 

Možno si pamätáte, ako som sa v novembri tešila, že som v Deň spomienky na všetkých verných zosnulých, kedy si pripomíname aj detičky, ktoré sa nestihli narodiť, navštívila všetky bratislavské pamätníky nenarodených detí. A o krátky čas som si uvedomila, že jeden mi ešte "do zbierky" chýba. Pri pamätníku v Petržalke som ešte nikdy dovtedy nebola. 

Príležitosť sa mi naskytla až v januári, keď som si nafotila tento pamätník zo všetkých uhlov, aby som ho mohla ukázať aj vám. No časy boli u nás hektické a tak som si povedala, že kompletný príspevok počká do marca, keď si budeme pripomínať Deň počatého dieťaťa (25marec.sk, blog). Deň 25. marec bol síce už včera, ale myslím, že nemá zmysel odkladať tento článok zase na neskôr, čo myslíte?



Pamätník nenarodeným v Petržalke "je na pohľad jednoduchý, avšak jemný, dôstojný a výrečný. Dominuje mu bronzový reliéf v tvare slzy, či vajíčka. Slza ako symbol smútku nad životmi potratených detí a bolesti z ... potratu. Vajíčko ako symbol zrodu života, v ktorom sa počatie odohráva, je zároveň vyjadrením nádeje. V slze uložené asi trojmesačné dieťa, je mementom všetkých nenarodených." [1.]

V januári boli ešte v tráve zvyšky snehu.


Dozvedela som sa, že i ďalšie prvky pomníka majú svoj symbolický význam. "Strohý mramorový kameň pripomína jeden z mnohých panelových obytných domov, ktoré sú pre túto lokalitu typické. Stáva sa tak akoby domovom týchto detí. Umiestnenie v blízkosti nemocnice, kde sa umelé potraty vykonávajú, bolo cielené. Neplánovaná, avšak veľmi, až bolestne výpovedná je bezprostredná blízkosť pomníka ku odpadovému košu a kanálu. Ak to pôsobí na Vás rušivo, je potrebné si uvedomiť, že je to síce náhodná, no faktická výpoveď prozreteľnosti o skutočnosti, kde telíčka úmyselne potratených detí končia." [1.]

Na zadnej strane pamätníka je nápis:
Od 30. 12. 1957 do 31. 12. 2015 bolo na Slovensku zabitých
približne 1 400 000 nenarodených detí. 

Pamätník nenarodeným deťom dali zhotoviť: 
Farnosť Sedembolestnej Panny Márie v Bratislave
Onkologický ústav Sv. Alžbety
Veriaci petržalských farností 
Bohu známi darcovia
 


Pamätník je situovaný v blízkosti Kostola Sedembolestnej Panny Márie v Petržalke na Betliarskej ulici neďaleko Nemocnice svätých Cyrila a Metoda. Osadili ho v roku 2017, slávnostne posvätený bol v Nedeľu Božieho Milosrdenstva 23. 4. 2017. Autorkou pomníka je sochárka Iveta Halajová, ktorá ho zhotovila na podnet svojho spovedníka, kapucína brata Karola. 

Repliky motívu - slza s dieťatkom - boli neskôr použité aj na ďalších (bratislavských) pamätníkoch nenarodeným deťom. Konkrétne na múre kapucínskeho kláštora (40dnizazivot.sk, letitia-blog) a na fasáde lekárne Milosrdných bratov (pam.epocha.sk, tkkbs)


Vidno, že pomník je stále navštevovaný ľuďmi, ktorí tu okrem modlitby nechávajú kvety, votívne predmety a zapálené sviečky/kahance. Toto miesto vyžaruje ľudskú blízkosť a nehu. Aj ja som sa tu zastavila, aby som sa pomodlila aspoň desiatok ruženca za moje duchovne adoptované nenarodené dieťa (viď 9mzzbratislava, 9mzz-adopcia, letitia-blog) a ďalší za ženy, ktoré podstúpili interrupciu (obr, blog)

Ľudia tu zanechávajú svoje modlitby,
votívne predmety, kvety a zapálené sviečky.


Na druhý deň som šla okolo vo večerných hodinách. Po tme má toto miesto zase inú atmosféru. Ešte viac pietnu, pokojnú a rozjímavú. Znova som nenarodeným deťom, aj ich mamičkám venovala chvíľu modlitby. Ale potom som sa už ponáhľala domov. Samozrejme som ešte stihla urobiť niekoľko záberov pre vás.



Teraz vám už želám pokojné noci aj dni a v srdci istotu, že každý ľudský život je dôležitý. Bez ohľadu na vek, zdravie, či akúkoľvek životnú situáciu. Aj ten váš. 


..............................................
Zdroje a ďalšie informácie

Pamätník v Petržalke:
GPS: 48°05'56.1"N 17°06'43.6"E (48.098915, 17.112108)

Iné pamätníky s motívom slzy:

Ďalšie relevantné odkazy:

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem za vaše milé slová. A želám radostný deň!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...