utorok 2. novembra 2021

Drevené kríže z 19. storočia v Malej Lehote (Dušičkové výlety)



Malá Lehota. 

"Pozornosť si zaslúži chránený prírodný výtvor Andezitové kamenné more a na cintoríne kríže z 19. storočia, rezané z jedného kusa dreva." Píše sa o obci Malá lehota v knihe povestí z okolia Novej Bane A zvony nezvonia (s.166). 

Bola som na tieto zaujímavé kríže zvedavá, a tak som naplánovala jednu z naších "dušičkových zastávok" práve sem. Nakoniec to bol náš prvý tohoročný výlet na cintorín, ešte v nedeľu pred sviatkom všetkých svätých (31. októbra), takže vám už dnes môžem ukázať, čo sme tam našli. 
 

Nevedela som, čo mám očakávať. Spomínané kríže som si predstavovala ako nejakú dominantu týčiacu sa nad ostatnými náhrobkami, výrazne pomaľované, alebo pútajúce pozornosť iným spôsobom. Každopádne, keď sme prišli na cintorín v Malej Lehote, na prvý pohľad nás nič, čo zodpovedá popisu "drevené kríže" neupútalo. A tak neostalo iné, ako hľadať podrobnejšie. 

Pomaly som prechádzala pomedzi hroby smerom, kde som predpokladala najstaršie hrobové miesta. Okrem "normálnych" súčasných náhrobných kameňov ma zaujali aj niektoré zjavne staršie, kamenné kríže a náhrobky.

Kamenné kríže


Drevený kríž zo začiatku 20. storočia

Až po dlhšom hľadaní, som si uvedomila, že sa pozerám, na kríž vytesaný z dreva pred veľmi dlhým časom. Nebol nijako zdobený (alebo ak pôvodne bol, zdobenie už ohlodal zub času), bol hodne zvetraný a dosť nízky. A vtedy som si uvedomila, že to je pravdepodobne to, čo hľadám. Drevený kríž vytesaný z jedného kusa dreva a starý takmer dvesto rokov. Keď som sa lepšie rozhliadla, podobných náhrobných krížov som tam videla viacero. 

Náhrobné kríže z 19. storočia vyrobené z jedného kusa dreva






Vnímala som veľmi silný pocit piety i spolupatričnosti. Pozerám sa na kríž, ktorý komusi vyrobili blízki pred takmer dvesto rokmi. Tu, pod ním je asi pochované jeho telo. Ten "kúsok dreva" (a kúsok histórie mne neznámeho človeka) tu ešte stojí a pripomína, že na ňom niekomu záležalo. Niekomu, kto už je tiež veľmi dlho "na onom svete". Niektoré z týchto prastarých náhrobkov sú ešte vždy ozdobené kvetmi, či zapálenou sviečkou. Niekoho tu ešte majú. A ja verím, že duša človeka je nesmrteľná, žije večne. Aj teraz sa možno ten človek na mňa pozerá z neba a pomáha mi svojim orodovaním, aby som aj ja kráčala tou "úzkou cestou", ktorá ma dovedie k Bohu. 

Ďalší skvost, pre zmenu kovový.

Liatinový kríž

Videli sme aj ďalšie zaujímavé skvosty. Napríklad liatinový kríž s vyobrazením anjela vzkriesenia (na obrázku vyššie), kostol z r. 1820 i nový kostol z konca 20. storočia (so základným kameňom posväteným Jánom Pavlom II. pri jeho prvej návšteve Slovenska. Cez presklené časti nového kostola som si dopriala dokonca chvíľku adorácie pri Sviatosti oltárnej vo svätostánku. 

Kostol Narodenia Panny Márie z r. 1820

Nový kostol Panny Márie Matky Cirkvi

Interiér nového kostola

Pred kostolom

Kaplnka Panny Márie

"Postoj tu, dieťa moje, kým ti ja dám, požehnanie
Ty ma zatiaľ pozdrav - Zdravas, Mária..."

Panna Mária Lurdská, oroduj za nás.

Zistila som, že Malá Lehota pri Novej Bani je veľmi pekná obec. Prostredie obce napovedá, že tu iste žijú dobrí ľudia. A hoci život tu iste nie je ľahký, verím, že je zároveň krásny, spätý s prírodou i s Božími zákonmi. Som rada, že sme sa sem vybrali. A knihe A zvony nezvonia ďakujem za ďalší príjemný a poučný zážitok. Donedávna som ani nevedela, koľko zaujímavostí sa ukrýva v okolí našej chalúpky.

Aj vám želám dobrý život, aj keď možno nebude ľahký. Aby ste vždy nachádzali krásu v tom, čo žijete a ostávali verní tomu, v čo veríte


----------------------------------------
PS: Tak ako po minulé roky, aj teraz sme rozhodnutí navštevovať cintoríny po celý tento týždeň (oktávu sviatku Všetkých svätých), ba po celý november, kedy sa cirkev viac modlí za duše v očistci, a kedy je možné pre tieto duše získať plnomocné odpustky práve modlitbou na cintoríne a splnením niektorých ďalších podmienok. 

Keď sa mi podarí získať popri modlitbe aj nejaké zaujímavé fotografie, určite sa o ne podelím aj s vami. Zatiaľ si môžete pozrieť obrázky z cintorínov, ktoré sme navštívili v minulosti: 

2 komentáre:

  1. Máš krásne príspevky Evi.❤ Evička, už som si vytvorila blog ako máš Ty..blogspot.com. Ešte to celé študujem a chcem sa spýtať ako si si tam dala sledovateľov? Možno na to prídem, ale pre istotu sa pýtam.😊Ďakujem.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aha, prepáč, myslela som si, že ti príde odpoveď na mail, nevšimla som si, že tentoraz je adresa noreply.


      Ďakujem za milý komentár. 🙂
      Na blogspote je podstránka "Rozloženie" a tam sú rôzne "gadgety". Ponúkajú všelijaké možnosti, aj sledovanie. 

      Z domu keď budem pri počítači môžem spraviť nejaké printscreeny, ak by si potrebovala. 
      Ale ty si šikovná. 🙂

      Nech sa ti darí.

      Odstrániť

Ďakujem za vaše milé slová. A želám radostný deň!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...