nedeľa 31. januára 2021

Kapustové "pH umenie"



Radostný deň vám všetkým želám 

Tento týždeň som si splnila zase jeden zo svojich detských plánov. Odkedy sme sa učili o kyselinách, zásadách a pH, a odkedy som sa dozvedela, že aj šťava z červenej kapusty môže slúžiť ako indikátor pH, chcela som si urobiť podobný pokus. Po troške úchytkom som skúšala v kuchyni vždy keď sa u nás varila červená kapusta (kvapnúť ocot pri dochucovaní a pozorovať, že šťava sa sfarbuje trochu viac do červena, umývať hrniec a sledovať, či sa po pridaní saponátu sfarbí viac do modra...), ale takto poriadne, exaktne, navyše s prvkom tvorivosti som to prežila až teraz. 


Minulý víkend sme mali kapustu k obedu, v pondelok sme ju dojedli a hneď som sa pustila do "pokusov". Zbytok šťavy. tri misky, nejaká zásada (sóda bicarbona - jedlá sóda), nejaká kyselina (stolný ocot), kúsok pijavého papiera (obyčajná papierová kuchynská utierka), a môžeme sa pustiť do diela. 

Najprv som si celý kúsok papierovej utierky namaľovala kapustovou šťavou. 


Potom som si pripravila tri misky. Do prvej som naliala vodu s rozpustenou sódou bicarbonou, ako zásadu, v druhej ostala čistá voda a v tretej miske bol ocot. Ako podklad, aby som nepracovala priamo na stole, som použila kuchynskú dosku na krájanie.


A môže začať zábava. S pomocou paličky s vatovým koncom (ľudovo zvanej "uchošťouch") som nanášala na fialový kapustový papier striedavo zo všetkých misiek. Treba dať pozor, aby sme každú tyčinku namáčali vždy iba do jednej misky. 

Voda nerobila vôbec nič. Ocot je kyselina, preto menil farbu na ružovú. Naopak rozpustená jedlá sóda ako zásada menila farbu na modrú až do zelena. Vzniklo z toho takmer umelecké dielo. :)


Ružová tvorená kyselinou, zelená zásadou.

Ružová farba ma inšpirovala skúsiť namaľovať plameniakov (veľmi sa asi nepodobajú).

Ružová tvorená kyselinou, zelená zásadou.


Nakoniec som ešte naliala trošku kapustovej vody do misiek, aby som videla, ako sa zmení farba tam:



Ocot - kyselina - červená 

Čistá voda - neutrálna - fialová

Sóda bicarbona - zásada - zelená

Bola som zvedavá, či sa farby na obrázku zmenia po vysušení, tak som ich nechala cez noc uschnúť.  Možno by takto šlo vytvoriť aj niečo trvalejšie? Pochybujem, ale skúsiť to musím. 

Zistila som, že zásaditá zelená ostala na svojom mieste (možno sa ešte zvýraznila - zosvetlila), ale ružová od kyseliny úplne zmizla. Zdá sa mi, že kyselina octová sa schnutím odparila a kapustová šťava dostala zase neutrálne pH, preto sa aj jej farba zmenila späť na fialovú. 

Ružová farba "maľovaná" octom zmizla.


"Plameniaky" už nie sú ružové, ale fialové (neutrálna farba).

Aj kapustová voda (a kúsok kapusty) v miske som nechala do druhého dňa. Farby sa ešte zvýraznili. 

Zásada - žltá

Neutrálna - modrá

Kyslá - červená
(Kde už schne, dostáva znovu fialovú farbu)


Chcela som si tiež skúsiť, či by nebolo  lepšie maľovať na suchý podklad (bez rozpíjania), preto som si ešte jednu papierovú utierku natrela fialovou farbou a nechala cez noc usušiť. (Mala som už málo kapustovej šťavy, tak podklad nie je kompaktný.) 

Okrem ružovej (ocot) a zelenej (nasýtený roztok jedlej sódy) sú na obrázku aj modré bodky vytvorené zriedeným roztokom sódy (za lyžičku nasýteného roztoku do trochy vody v miske - cca pol dcl).

Tiež som skúsila znovu "maľovať" do už zaschnutých obrázkov. Okrem iného, aby som si overila teóriu o "miznúcej" kyseline. Ale rybičky (a rak) z nového obrázka mizli tiež, hneď ako začali vysychať.

Akvárium.
Na suchý podklad sa naozaj dá "maľovať" ostrejšie. 

Oživený obrázok zo včera, nové odtiene.

Oživený obrázok zo včera, nové odtiene.

Na ďalší deň obrázky vyzerali takto: 

"Plameniaky" a slnko vidno len vďaka tomu,
že tekutina vytvorila tmavší okraj mokrej časti.



Poučenie: So šťavou z červenej kapusty sa dá zaujímavo zabaviť a overiť si teórie o kyslosti a zásaditosti rôznych tekutín. Môžeme sa vyblázniť pri tvorení zaujímavých obrázkov len s pomocou bezfarebnej tekutiny s rôznym pH. Ale ak chceme naše výtvory zachovať, tak jedine na fotografii. Po vyschnutí nebude vidieť nič, čo sme maľovali kyselinou. Zelené, modré, alebo dokonca žlté odtiene vytvorené zásadou sa zachovajú. 
*** 

Zabavila som sa. A možno aj trochu poučila a som tomu rada. Aj vám želám veľa zábavy pri tom, čo práve robíte. A nech sa vám darí plniť si dávne sny, ale aj nachádzať radosť v bežných dňoch. 



.........................
PSIný, možno viac vedecký pokus pre deti, v ktorom skúmajú kyslosť a zásaditosť s pomocou kapustovej šťavy som našla na stránke sciencetoymaker.org a na videu youtube.


PS2: Keď som už mala tento post rozpísaný, zistila som, že dnes bude/bola aj na TV LUX relácia TVORIVO s Palim Dankom a listami červenej a pekinskej kapusty ako "pomôckou na farebné experimenty". Reláciu si môžete pozrieť z archívu televízie LUX [link]

http://www.tvlux.sk/archiv/play/24833

4 komentáre:

  1. Uff, z tých „chemických výparov“ (z chémie celkovo) sa mi až trochu zatočilo v hlave :D takisto ma fascinujú všelijaké pokusy, ktoré ukazujú, že niečo, čo sa na prvý pohľad zdá zložité, je v skutočnosti úplne jednoduchý proces. :) Ale tá teória, nuž... na ňu je zas jednoduchý môj mozog. :D Obrázky majú pekné, také pôstne farby. :) No neboli aj trochu „voňavé“? :) Kapusta mi už teraz chutí, ale jej aróma mi po chuti stále nie je. :D Inak, technika ušno-paličková mi pripomenula, ako som aj ja pred rokmi nakreslila obrázok ruže len pomocou tejto tyčinky a ľavou rukou (vždy som bola praváčka, ale keď mi odišla pravá ruka, naučila som sa písať a kresliť ľavou), ibaže nie zeleninou, ale temperovými farbami. Alebo vodovými, už si nepamätám. Dala som ho vtedy aj na blog. :) ✿ https://ostrov-stratenych-pribehov.blogspot.com/2015/08/pat-kuskov-radosti-10.html

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj Aly!
      Ďakujem za milý komentár. Tvoj obrázok ruže sa mi veľmi páči. Ani sa mi nechce veriť, že si ho maľovala paličkou "do ucha". :)
      Výpary som pri práci vôbec necítila. Ale možno som bola priveľmi zaujatá pokusmi? ;-D Ale mne vôňa kapusty nevadí, ani ocot. Horšie sú pre mňa niektoré voňavky, alebo aj jedlá, čo iní zase radi voňajú.

      Želám ti pekné dni. Leti.

      Odstrániť
  2. zaujímavé je skúmanie kapustovej šťavy a jednotlivých druhov minerálnych vôd... minerálky majú rôzne PH a obsah iontov vo vode mení farbu kapustovej vody ... skúmali sme to v pohároch s deťmi ...pekný deň

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To je zaujímavý nápad! Budem ho musieť niekedy vyskúšať. Vďaka za tip!

      Odstrániť

Ďakujem za vaše milé slová. A želám radostný deň!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...