nedeľa 19. februára 2012

Jednoduché šišky - pre Gabi ;)

Podávam recept v originálnom znení, tak ako som ho čítala v Slovenskej ľudovej kuchárke po mojej babičke - aj s pôvodnou gramatikou. (Moje poznámky a skúsenosti som dopísala nižšie.)




525. Jednoduché šišky

Smiešame vo väčšej mise 1/2 litra vlažného mlieka, 2 žĺtky, 5 kociek cukru, 2 dkg kvasníc a trocha soli. Pridáme toľko múky, koľko si žiada. Cesto musí byť redšie, dobre ho vypracujeme vareškou a necháme nakysnúť. Rozvaľkáme na vymastenej doske a necháme ešte raz nakysnúťPotom vykrajujeme a vykrojené necháme ešte raz kysnúť. Vypekáme v hojnej masti pod pokrievkou, obrátime na druhú stranu a teraz pečieme už bez pokrievkyVyberieme drótenou lyžicou a hneď posypeme vanilkovým cukrom. Podávame ich horúce s rozohriatym rozriedeným marhuľovým, malinovým alebo ríbezľovým lekvárom.


A teraz postup, ktorý som použila ja
(predsa len trochu zmenený) :

Skúsila som menšiu dávku, takže som zmiešala (len) 1/3 litra mlieka, 2 žĺtky, 3 lyžičky kryštálového cukru, pol kocky kvasníc (soľ som zabudla) a cca 1/2 kg polohrubej múky. Vypracovala som vareškou redšie cesto - ale zase nie príliš, aby sa dalo vaľkať. Nechala som vykysnúť cca hodinu.

Potom som cesto vyliala na hrubo pomúčenú dosku a vyvaľkala na cca 2 cm hrúbku (asi trochu menej). Vykrájala pomocou pohárika kolieska, ktoré som nechala ešte cca 20 minút kysnúť.

Kolieska sme vyprážali vo väčšom množstve oleja najprv z jednej strany, potom z druhej (pokrievku sme vôbec nepotrebovali). Ja som vkladala kolieska do oleja s pomocou plochej varešky, aby olej neprskal a Gaudi obracal a vyberal. Vždy som na spodnej strane vytlačila jamku, do ktorej sme potom naložili džem. V horúcom oleji šišky krásne napuchli.
Ešte horúce sme ich posypali práškovým cukrom. So šípkovým džemom boli výborné.

******

S týmto receptom som sa zapojila aj do súťaže Vraž do toho kopu lásky u Lenky včelky.

5 komentárov:

  1. Leti vyskúšame a podáme správu:) A vďaka aj za pôvodné znenie:) Gabi

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak nech sa vám vydaria - a hlavne nech dobre chutia! Budem sa tešiť na správu. :)

      Odstrániť
  2. Leti, prosím ťa, a z toho tvojho upraveného množstva ich koľko asi vyšlo, nech nespravím hneď pre celý regiment:)G.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Tiež som sa bála, že ich bude priveľa, preto som robila z menšej dávky. Vyšlo ich asi tak... za dva plné taniere, plus odkrojky. Keď sme sa do nich traja pustili, ostalo len to, čo je na obrázku - 4 šišky a troška odkrojkov. Ale je fakt, že nám schádzali. ;-p

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Leti, tvou sladkou dobrůtku přidávám do soutěže. Děkuju.

    Ptala jsi se na množství briošek. No, po pravdě jich není moc. Asi tak 1 a půl plechu. Příště raději udělám dvojitou dávku. Dálku hadů jsem dělala odhadem cca 30 cm. Některé briošky vyskočily moc do výšky a musela jsem je dětem rozkrojit. Možná by bylo příště lepší umotat housky :-D
    Měj se hezky kuchtičko. :-)
    Lenka

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za vaše milé slová. A želám radostný deň!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...