streda 29. júna 2022

Cesta domov - Šesť týždňov (nielen) s knihou Rút



Želám vám radostný deň! 

Posledný (tretí) príspevok o prečítaných knihách sa bude venovať príručke k "štúdiu" knihy Rút Cesta domov - Božie pozvanie k novým začiatkom, ktorú napísala obľúbená autorka (najmä) biblických románov Tessa Afsharová

Priznám sa, že dlhé roky som odolávala nadšeným komentárom na túto autorku, ktoré sa šírili internetom. Asi najviac ma odrádzalo historické pozadie väčšiny jej príbehov, ktoré sa odohrávajú v biblických časoch a často v prostredí starovekého Ríma. Viem, že práve to je jednou z "predností", ktorú mnohí čitatelia oceňujú, no pre mňa nie sú historické romány práve najlákavejšou témou. Mojou obľúbenou autorkou kresťanských románov pre ženy bola Francine Riversová. Ale jedného dňa, ani poriadne neviem prečo, kúpila som si od Tessy Afsharovej knihu Dcéra Ríma. Samozrejme, téma prenasledovania kresťanov v starovekom Ríme ma zase nejaký čas odrádzala... ale keď som sa konečne začítala - zamilovala som sa. Nielen do príbehu, do autorkinho umenia opísať históriu (mám na mysli aj osobnú históriu jednotlivých postáv) veľmi pútavo a zároveň uveriteľne. 

[Moje dojmy si môžete prečítať v tomto príspevku - link.]


A tak, keď sa mi naskytla príležitosť vybrať si na recenziu knižku z vydavateľstva Kumran.sk, aj teraz som siahla po knihe od tejto autorky. Tentoraz ide o "biblické štúdium". Ale nebojte sa, nebudeme vedecky rozpitvávať každé slovo, ani nás autorka nezahltí množstvom nezrozumiteľných termínov, alebo naopak uletených špekulácií. Zato v knihe nájdeme veľa súvislostí o ktorých som doteraz ani netušila. Oceňujem tiež, že si vydavateľstvo Kumran.sk dalo tú námahu a pred vydaním knižky konzultovali použité hebrejské výrazy s uznávaným teológom a biblistom Jozefom Jančovičom. 

Možno vás prekvapí, podobne ako mňa, že sa tak kratučkému textu ako je biblická kniha Rút venujeme celých 6 týždňov. Ale nenudila som sa, naozaj som každý týždeň dostala veľa informácií, no najmä pochopenie pre rôzne aspekty príbehu a postoje jednotlivých postáv. Ale poďme sa na knihu pozrieť pekne poporiadku. 


Zvonku:

Graficky sa mi kniha veľmi páči. Má príjemnú obálku zo štruktúrovaného papiera, ktorá pôsobí ako jemný akvarel znázorňujúci diaľky... Podobná grafika, aj keď farebne triezva a decentná, je aj vnútri knihy. Kapitoly - jednotlivé dni a týždne sú oddelené naozaj prehľadne. 

Čo som naopak neocenila je použitý ťažký papier. Aspoň myslím, lebo na nosenie sa mi zdala trochu priťažká (390 g). Ale aj tak som ju nosila stále so sebou, pretože na každodenné čítanie som si nachádzala čas cez prestávku v práci. Neviem či to ocenila moja taška a chrbát.

Tiež lepená väzba sa dosť ťažko otvárala a musela som vynakladať námahu aj na to, aby sa mi kniha pri čítaní nezatvárala. (Alebo pri fotení. ;) ) 



Zvnútra:

Kniha je bohato členená. Každý týždeň štúdia sa začína uvedením do hlavnej témy. Potom nasledujú štyri dni, keď si túto tému postupne prechádzame. Piaty deň slúži na zhrnutie celého týždňa a ďalšie dva dni si môžeme dopriať odpočinok, alebo dobehnúť, čo sme počas týždňa zameškali. 

Aj jednotlivé dni majú prehľadné členenie. Na začiatku dňa sa vždy usilujeme "Porozumieť Božiemu slovu". Čítame si vybrané state zo Svätého písma - nielen z knihy Rút, ale aj z iných biblických kníh Starého aj Nového zákona. Autorka nám pri tom vysvetľuje súvislosti o ktorých som doteraz nemala potuchy. Ale nielen to. Božie slovo si čítame postupne po veršoch / príbehoch a ku každej prečítanej časti nachádzame v knihe množstvo postrehov, myšlienok a otázok na zamyslenie. A k tomu dostatok priestoru na vlastné poznámky. 

Po tejto najobsiahlejšej časti nasleduje podkapitola "Aplikovať Božie slovo", kde hľadáme podobnosť s našou vlastnou situáciou a pokúšame sa nájsť odpoveď na ňu, ktorá zodpovedá Božiemu pohľadu. 

V závere dňa je uvedená modlitba, ktorá vystihuje tento postoj, prípadne tu máme priestor na vlastnú modlitbu (napr. výzva "napíšte Bohu list"). 

V plánoch na každý deň nachádzame množstvo odkazov z rôznych častí Svätého písma zo Starého aj Nového zákona, ktoré rôznym spôsobom prepájajú, či vysvetľujú, alebo dopĺňajú myšlienky knihy Rút. Viete napríklad, kde všade a v akých významoch je v Biblii použité slovo go'el, ktorým Noemi nazýva Bóza? (v slovenskom preklade: "príbuzný, zaviazaný konať za nás krvnú pomstu") 

Ale nielen, že spoznávame súvislosti a prečítame si o mnohých zaujímavých miestach v Biblii, Tessa nám necháva priestor aj na vlastné myšlienky, ktoré nachádzame v modlitbe a pri čítaní Božieho slova. Väčšinou je pri každom uvedenom odkaze z Biblie výzva, čo si máme všimnúť (otázka) a krátky priestor na poznámky. Takisto na konci kapitoly je vždy kus miesta na vlastné myšlienky a modlitbu. 

Študuje sa mi tak ľahko, s minimálnou námahou prichádza veľký úžitok.


Z obsahu:

Tessa nás vedie týmto textom veľmi jednoducho (takmer bez námahy), no zároveň ukazuje zaujímavú hĺbku a nie veľmi známe myšlienky a súvislosti - aj také, ktoré som v týchto biblických textoch doteraz nikdy nevnímala. Ale nesnaží sa za každú cenu priniesť niečo nové. Naopak, prirodzene nám ukazuje pôvodný význam niektorých slov a obrazov tak, ako ich chápali súdobí čitatelia starozákonných textov.

Priznám sa, prekvapilo ma, že prvý týždeň sa ešte nečíta z knihy Rút. No považujem to za dobrý ťah. Pre pochopenie toho, čo nám chce Boh týmto príbehom povedať je dôležité zoznámiť sa s historickým pozadím a atmosférou v časoch a krajoch, kde sa dej knihy odohráva. 

Keď sme sa však ešte tretí týždeň "stále motali v prvej kapitole", a navyše sme sa celý týždeň venovali len jednej vete, už som začínala pochybovať. Až po prečítaní celej knihy vidím, že Tessa vedela čo robí. Ona predsa vie, čo všetko nám chce povedať. Len by mi vyhovovalo, keby vždy na začiatku (dňa, alebo týždňa) bolo uvedené, ktorou časťou (kapitolou, veršom) knihy Rút sa budeme zaoberať. Aby som sa na to mohla dopredu pripraviť.


Keď som sa už blížila ku koncu knihy, prekvapili ma v jej závere recepty na niektoré jedlá inšpirované starozákonnými postavami. Trochu ma mrzelo, že som si ich nevšimla skôr, mohla som postupne pripravovať niektoré z uvedených pokrmov, a popri čítaní sa aj svojimi zmyslovými zážitkami ponárať do príbehu a vtedajšej doby. Škoda, že ich autorka nespomenula aj v úvode, napr. v kapitole "Ako používať túto knihu". Ale vy už o tom viete, takže si nezabudnete popri štúdiu aj niečo uvariť - ak sa tak rozhodnete. (Priznám sa, že ja som doteraz žiaden z Tessinych receptov nevyskúšala.)


Tak, a to je pre dnešok všetko. Budem rada, ak mi napíšete, či ste aj vy čítali niečo podobné a ako sa vám to páčilo. Nech sa podelíme navzájom o svoje dojmy. 

Teraz vám už však želám radostné dni a pokojné noci. A nech sa vám darí siahnuť vždy po dobrej knihe. 


...........................................
Táto recenzia bola napísaná vďaka službe www.storpic.com
Knihu na recenziu mi zaslalo vydavateľstvo Kumran.sk


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem za vaše milé slová. A želám radostný deň!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...