pondelok 9. augusta 2021

Prečítané leto: 3.týždeň - O stopách

O stopách:
♥ Milan Rúfus: Ako stopy v snehu
♥ Silvia Demovičová: Leto s Alexandrom
♥ Lin Rina: Kroniky prachu

 
Želám vám všetkým radostný deň. 

S pár-týždňovým oneskorením, ale predsa vám prinášam moje dojmy z kníh prečítaných v rámci Prečítaného leta - týždeň O STOPÁCH. 

Mala som vyhliadnutých niekoľko knižiek, ktoré mali "stopy" v názve. Nakoniec som z nich prečítala iba jednu:

Milan Rúfus: Ako stopy v snehu
(Vydal Slovenský spisovateľ, 2008, jazyk slovenský)

Poézia Milana Rúfusa ma vždy fascinovala. Obdivovala som jeho spôsob ako vytvára rým, ale hlavne ako dokáže s ľahkosťou vložiť do svojich často krátkych a zdanlivo jednoduchých básničiek hlbokú myšlienku. Mám veľmi rada jeho básne pre deti, kde nežne opisuje život zvierat, či kolobeh prírody. Ale ešte viac sa ma dotýkajú jeho básne, ktoré možno nazvať modlitbou. Od mladosti poznám zbierku Modlitbičky a Nové modlitbičky, v ktorých som napriek jednoduchým slovám vždy nachádzala veľkú hĺbku a hlbokú pravdu. 

Tentoraz som siahla po Rúfusovej poslednej zbierke Ako stopy v snehu. Vnímam zrelosť starého muža. Retrospektíva života, spomienky preosiate sitom času a dozreté k hĺbke, ktorú my mladí môžeme viac tušiť ako jej rozumieť. Ale predsa vidím veľa, vnímam, dostávam - pokoj a tichú odovzdanú radosť. Očakávanie posledného. Spomínanie. Sladkosť detstva i trpkosť života, radosť, nádej, i obavy rozpäť mladé neskúsené krídla. Silné posolstvo o ľudských vzťahoch. (Nájde sa aj odkaz na hrôzy holokaustu - vyjadrené Rúfusovým typickým nežným a zároveň úderným spôsobom.) Odkaz na vieru otcov - i svoju vlastnú vieru. Ktorá ho drží v ťažkých časoch mladosti, chudoby, vojny, neistoty "cudzieho" sveta v hlavnom meste... aj v čase keď už posledná chvíľa je na dosah.

Milan Rúfus mal hlboké korene. A dar odovzdať / ukázať aj nám niečo z tej úžasnej hĺbky.




Silvia Demovičová: Leto s Alexandrom
(Vydavateľstvo Verbarium, Bratislava, 2016, jazyk slovenský, YA)

Druhá kniha, o ktorej chcem dnes písať, nie je exaktne o stopách. Zaradila som ju sem, pretože som ju čítala v tomto týždni. Zaujalo ma "leto" v názve a k letnému čítaniu sa hodí aj vyslovene letný motív (celý dej sa odohráva počas letných prázdnin). A prečo k týždňu o stopách? - Hlavná hrdinka Táňa, okrem toho že sa musí zorientovať v novej životnej situácii, nachádza nečakané stopy minulosti svojej i svojej rodiny. Podarí sa jej rozlúštiť, čo sa vlastne stalo a akí sú v skutočnosti jej najbližší? Nájde kotvu v situácii keď už nevie komu a čomu by mala veriť, o koho sa môže oprieť, čo považovať za dôležité a kým vlastne je (a chce byť!) ona sama?
 
Prezradím vám, že Táňa nakoniec nájde spôsob, ako sa s novou situáciou vyrovnať a ako si budovať / chrániť vzťahy s blízkymi. Víťazka súťaže Verbarium o pôvodné dielo 2016 napísala vydarené dielko pre YA (Young adult = mladý dospelý) čitateľa. Napriek určitej jednoduchosti sa knižka číta veľmi ľahko a posolstvo, ktoré nesie, nebije do očí ani neruší. Táni sa deje čosi, čo nie je bežné v živote tínedžerov (alebo je?). A pritom úplne prirodzene zisťuje že niektoré veci, na ktorých predtým stavala svoju identitu, nie sú zas tak dôležité a samozrejmé. Zároveň spoznáva že ľudia, ktorých by na prvý pohľad najradšej odpísala, môžu pre ňu byť nakoniec dôležitejší ako tí, ktorých považovala za svojich priateľov. 


Lin Rina: Kroniky prachu
(Albatros Media a.s., 2020, e-kniha, jazyk český)

Ešte tu spomeniem knihu autorky Lin Rina Kroniky prachu ktorá sa mi dostala na mušku až po skončení týždňa o dáždnikoch, kde je uvedená v blogu Prečítaného leta. Vlastne ani neviem, čo má táto kniha spoločného s dáždnikmi. Možno obvyklé daždivé počasie v Londýne, kde sa dej knihy odohráva. Pokojne mohla byť v týždni o batožine, ktorá (vypadnutá zo vzducholode?) v deji zohráva síce epizódnu, no pre dej pomerne zaujímavú úlohu.  Alebo napríklad o piknikoch (či skôr večierkoch), o vytrvalosti... Keď ju chcem napasovať na tému "o stopách", povedzme si, že v tomto dievčenskom románe hlavná hrdinka hľadá stopy ľudských charakterov a postupne aj stopy lásky. 
(Ale v skutočnosti som po nej siahla vďaka odporúčaniu od Jituš)

Historické romány, a romantické zvlášť, nie sú mojou obľúbenou šálkou kávy. Ale táto kniha sa mi čítala dobre. Dej príjemne ubiehal a vzhľadom k nie akurát romantickému založeniu hlavnej hrdinky (z anotácie: "Animant nezajímá svět šatů, plesů a pozlátka. Ona miluje knihy a příběhy..." ) pre mňa v knihe nebolo priveľa romantických scén a úvah.  Animant je zarytá knihomoľka. Bohatý život na vidieku naplnený večierkami a pletkami ju nudí... Až raz dostane príležitosť využiť svoj potenciál sčítanej a schopnej mladej ženy. Dostane sa do Londýna, kde sa začína príbeh prepletený náhodami, zápletkami, postavami, úvahami, zapeklitými úlohami a ich niekedy prekvapujúcimi riešeniami... Skrátka pri čítaní si užijete zábavu, vtip, dobrodružstvo, veľa kníh, postavy zaujímavé i nesympatické (ktoré nie vždy musia ostať nesympatickými až do konca)... i trochu tej romantiky. 

Viac neprezradím, aby som vám neubrala zo zážitku pri čítaní. Už poviem len toľko, že som si čítanie tejto knihy užila. Presne ako hovorí Jituš: "Je to takové odpočinkové čtení přesně na léto - třeba k vodě nebo na houpačku."


A aké stopy ste v poslednom čase našli vy? Doviedli vás k niečomu zaujímavému?


Verím, že zajtra sa mi podarí zverejniť článok o ďalšej téme Prečítaného leta - O ZASTÁVKACH. 

Ale teraz vám už želám pokojné noci a radostné dni. 


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem za vaše milé slová. A želám radostný deň!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...