piatok 9. decembra 2016

Sirup do čaju (alebo na varené víno?)

Radostný deň vám všetkým želám! Chcem sa s vami podeliť o jeden tip - možno ho tiež budete chcieť použiť ako jedlý darček, alebo si len sami trošku rozvoniate toto predvianočné obdobie? Každopádne, ja mám túto "alchýmiu" rada.



Sirup do vareného vína (alebo v mojom príprave do čaju):

Postupovala som podľa receptu vo Vánoční kuchařce pro dceru. Bola to zábava. Aj keď, boj s prípravou karamelu ešte stále nemám zmáknutý. Zásadne sa mi cukor karamelizuje (hnedne) na spodku hrnca skôr, ako sa celý rozpustí. A je jedno, či ho miešam (čím vzniknú hrudky, ktoré sa ťažšie rozpúšťajú), alebo nie (dolu sa spokojne pripeká, kým k cukru vo vyšších vrstvách horúčava ešte nedorazila), či ho trošku podlejem vodou (najprv sa musí odpariť voda, potom sa cukor správa rovnako ako bez vody)... Skrátka dosiahnuť ten správny odtieň "líščej srsti" je vždy tak trochu adrenalín. Ale nesťažujem sa, nakoniec to vždy nejako (dobre) dopadlo.

Ako na to? 
Potrebovala som len (na pätinovú dávku):
Cukor (200 g)
Vodu (2 dl)
Vianočné korenie (badián, škorica, klinčeky, nové korenie, kôra z bio-citrónu a bio-pomaranča)
Veľký hrniec, sporák a trochu času.

Celý recept si môžete pozrieť na stránke Kuchařka pro dceru, ale zjednodušenú verziu napíšem aj sem:
Z cukru pripravíme karamel, zalejeme ho vodou a necháme rozpustiť.
Pridáme pripravené korenie, chvíľu povaríme a potom v chlade necháme odpočívať a lúhovať aspoň cez noc. (Nevadí, ak necháte korenie v sirupe dlhšie.)
Scedíme a odložíme na neskoršie použitie. (Mám informácie, že v chlade vydrží aj rok, a ak ste nechali korenie plávať v sirupe, za ten čas doň pustí krásne intenzívnu vôňu.)
Ja si ho pridávam do ovocného čaju, keďže varené víno vpodstate nepijem. Ale tú chuť a vôňu mám rada. Po návrate zo zimných ulíc krásne prehreje. Dobrú chuť!




Ani náš Mikuláš neodolal tej vôni a použil ako jeden z darčekov aj tento môj sirup. Najprv ho samozrejme musel naliať do peknej fľašky (pohára), pripraviť menovku a zabaliť... Veľa radosti a dobrú chuť! 


PS: Ak máte tip, ako lepšie zvládnuť prípravu karamelu, sem s ním! :)

2 komentáre:

  1. Milá Letitia ,úžasný recept už jsem ho vyzkoušela ,ten karamel to je bezva nápad,hodí se náramně, výborný je v černém čaji!Díky a krásné adventní dny!Dája

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vďaka Dája. Aj za tip. Ja som ho vždy dávala do ovocného čaju, ale v čiernom bude tiež výborný.

      Odstrániť

Ďakujem za vaše milé slová. A želám radostný deň!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...