streda 21. októbra 2015

Snídaně u Florentýny - pokračovanie.

Radostný nový deň vám želám!

Ako som minule sľúbila, prinášam vám ďalšie čriepky mojich skúseností s "dopolední kuchařkou pro dceru" - Snídaně u Florentýny.


V knihe Snídaně u Florentýny nájdeme nielen množstvo overených a podrobne zapísaných receptov, ale tiež milé slová, ktoré nás hneď zrána zohrejú a príjemne naladia na nový deň. Kedysi som nemala kuchyňu a prípravu (rovnako ako konzumáciu) jedla veľmi v láske. Ale keď si čítam, s akou vášňou a nehou píše Jana Florentýna napríklad aj o takých prozaických veciach, ako je vajíčko uvarené na tvrdo, mám pocit, že nič lákavejšie a vzrušujúcejšie ako práca v kuchyni ani nemôže byť. A aby som aj ja prežívala tak príjemné ráno, musím si to vajíčko uvariť tiež.



A tak som varila. Vajíčko na tvrdo (ktoré má vždy správne tuhý, no nie presušený žĺtok), vajíčko na mäkko (s pevným bielkom a tekutým žĺtkom), vajíčko na hniličku (ako inak, tiež vždy uvarené tak akurát). Podľa Florentýniných rád som vyskúšala aj stratené vajce (vôbec to nie je taká veda, ako som si kedysi myslela!), mäkkú nadýchanú omeletu (bola nádherne jemná), volské oko (sázené vejce), či Ouf en cocotte. Boli to moje malé dobrodružstvá vždy uzavreté lahodným pohladením chuťových pohárikov.

Dokonale uvarené vajíčko na tvrdo

Volské oko podľa Florentýny je citeľne jemnejšie a krehkejšie.

A to som mala pocit, že sa mi nedarí (viac tu)

Pokus o Oeufs en cocotte (viac tu)

Oeufs en cocotte (vajíčka v kokotke) ma lákali už svojim exotickým názvom. Ale počas prázdnin nebolo jednoduché zohnať všetky potrebné pomôcky. Nakoniec som to skúsila aj v provizórnych podmienkach - a to bola asi chyba. Provizórnosť nádob i nespoľahlivej rúry sa podpísali na zmätkoch (podrobnejšie tu). Toto bolo nakoniec asi jediné jedlo, ktoré sa mi podľa Snídaně nepodarilo úplne podľa predstáv. Ale nevzdávam sa, určite si niekedy urobím repete a tentoraz presne dodržím postup. Tá chuť (aj napriek nedokonalostiam) stála za to.


Čo ma ale na knižke Snídaně u Florentýny lákalo najviac a kvôli čomu som ju tak veľmi chcela mať doma? Boli to "Etudy obědové ukryté do krabičky". Množstvo šalátov - zeleninové, cestovinové, strukovinové, rôzne zálievky, rôzne kombinácie surovín - a vždy osvedčená chuť.

A najsamväčším lákadlom pre mňa boli slané koláče. To kvôli nim som bola ochotná urobiť veľa, aby som túto knihu mohla mať! Preto nechápem, ako je možné, že som dodnes žiaden zo slaných (zeleninových, obedových) koláčov uvedených v knihe nevyskúšala. Asi bolo očakávanie tak veľké, že mi robí problém vziať odvahu do rúk a pustiť sa do toho? Musím to napraviť čím skôr!


Je tu ale niečo, čo som sa takmer vôbec nechystala robiť. A predsa som sa na to podujala. "Lehce slaná karamelová omáčka". Slaná? Karamelová? Omáčka? ... Ale posledný deň letnej výzvy si žiadal niečo výnimočné a tak som sa odhodlala pripraviť aj túto omáčku. Pocity pri jej príprave som mala všelijaké. Od "Asi nebol najlepší nápad vziať si na to metličku", cez "O čo sa tu dokelu snažím? To bude katastrofa!" až po "Mňam! Toto chcem jesť stále a ku všetkému!" (viac v tomto článku)

Prvú ochutnávku som naliala na zmrzlinový pohár k slávnostnej večeri. Ale zbytok, odložený v pohári nemusel v chladničke čakať dlho. Dávala som si ho doslova ku všetkému - na sladko i na slano. Zmrzlina, ovocie, raňajková ovsená kaša, zákusok po nedeľnom obede, palacinky (džem ostal tentoraz v hanbe), dokonca chlieb opečený vo vajíčku (naozaj?! Na sladko?!), alebo hrianka s cesnakom. Nič neostalo pred karamelovou omáčkou v bezpečí - kým sa neminul celý pohárik.

Možno len pridám jednu radu: Keď je v recepte napísané "jakmile se začne rozpouštět, nebojte se ho promíchat metličkou", to neznamená, že ho máte miešať hneď ako ste ho vhodili do hrnca. Nabudúce rozhodne počkám, kým sa začne rozpúšťať. A budem ho zohrievať na miernejšom plameni. Možno sa tak vyhnem priveľkému hrudkovateniu a tomu, aby sa karamel pripaľoval skôr, ako sa všetok cukor rozpustí.

A musím si zohnať Fleur de sel (lupienkovú morskú soľ - bez jódu)!

Karamelky ako bonus

Už sa míňa!

Karamelová omáčka na pečenom banáne

Dávam si ju fakt do všetkého.

Niektorí prirovnávajú varenie podľa kníh od Florentýny Zatloukalovej k prítomnosti svojej mamy. "Akoby stála pri mne a radila mi, čo mám robiť." Ja som mala trošku iný pocit. Nie mama, ale kamarátka, ktorá má zhodou okolností viac skúseností s tým, čo ideme robiť. Poradí, ukáže (naozaj mám pri čítaní jej kníh pocit, akoby mi všetko názorne ukázala, hoci fotografií v nich nie je tak veľa), ale nekomanduje. Naopak, bavíme sa spolu a cítim sa pri nej príjemne, akoby som práve "trkotala" z najlepšou priateľkou.

Už teraz sa teším, kedy do mojej knihovničky pribudne aj najnovšie vydanie jej prvorodenej knižky - Kuchařka pro dceru. Som si istá, že to bude čoskoro!


PS: Oznam pre Slovenky - Chcete si kúpiť knižku priamo od autorky, prípadne aj s venovaním? O tri týždne by som sa s ňou mala stretnúť. Ak si objednáte knihu včas a do poznámky pripíšete, že o osobný odber sa postará Letitia, verím, že nebude problém, aby mi ju na stretnutie priniesla. A potom sa už musíme dohodnúť, kedy sa stretneme, aby ste si ju u mňa vyzdvihli.
Iná možnosť je využiť služby niektorého knihkupectva. Napr.  www.martinus.sk/?uItem=21929

1 komentár:

  1. Milá Letitia,dnes jsem u Tebe byla dlouho,protože jsem doslova studovala vaření vajíček,je to opravdu krásně popsané a budu k tomuto vaření přistupovat jinak,moc poučné a hezké!Zdraví Dája

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za vaše milé slová. A želám radostný deň!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...