nedeľa 26. marca 2017

Lurdy (Púť do Fatimy, 2. deň)

17. - 18. 3. 2017

Z La Salette sme sa presunuli do Lurd. Cesta bola dlhá a únavná, v autobuse sme sedeli doslova od rána do večera. Ale to nám nezabránilo aby sme si po ubytovaní a neskorej večeri nevyšli ešte do areálu svätyne pozdraviť Mamičku. Aj keď len na chvíľu, lebo o 22:00 sa už zatvárajú brány a neskôr by sme sa asi nemali kadiaľ dostať von.

Pozreli sme si jaskynku zjavení na Massabielskej skale, dokonca sme našli prameň, ktorý pri minulej návšteve unikol našej pozornosti. Asi preto, že v lete tu bolo veľmi veľa ľudí, teraz - pred sezónou len toľko, aby sme sa tu necítili sami.

Massabielska skala - miesto zjavení Panny Márie sv. Bernadete

Prameň liečivej vody,
ktorý vyhrabala Bernadeta v tráve vlastnými rukami

Večerný pohľad na baziliku

Na druhý deň sme sa hneď ráno zbalili a batožinu sme si odložili v recepcii. Čakal nás krásny a dlhý deň v Lurdoch. Až do odchodu autobusu v neskorých večerných hodinách. V tento deň bolo pod mrakom, takže slnečné fotografie sa mi nepodarilo uloviť. Ale hoci vlhká zima občas pridávala svalom na únave, tento deň sme si užili naplno.

Deň sme začali sv. omšou v Kaplnke sv. Gabriela pri Bazilike Nepoškvrneného Počatia (hornej bazilike). Potom sme si doplnili vodu z Lurdského prameňa a pokračovali sme modlitbou krížovej cesty hneď vedľa baziliky.

Sv. omša v Kaplnke sv. Gabriela.

Začiatok krížovej cesty

Pri každom zastavení krížovej cesty sme ostali ticho stáť v rozjímaní. Bola som až prekvapená, koľko silných podnetov som pri prechádzaní jednotlivými obrazmi z cesty umučenia nášho Pána dostala. Podelím sa s vami o ne aj o obrázky všetkých výjavov cesty na Kalváriu v samostatnom príspevku (link).

Po obede v malej útulnej kaviarničke sme sa vrátili na modlitbu posvätného ruženca pri jaskynke spolu s medzinárodnou komunitou - po francúzsky. Je to presne tá modlitba, ktorá býva prenášaná každý deň o 15:30 na TV LUX.

Prešli sme sa aj po druhej strane rieky Gávy a objavili "Kaplnku svetla", ktorá nás dosť prekvapila. Je to vlastne systém plechových búdok, v ktorých môžu ľudia nechať zapálené sviečky. Videli sme sviečky od tenkých a dlhých po rôzne zdobené veľké a hrubé sviečky, ktoré muselo byť veľmi namáhavé priniesť až sem.

Spoločná modlitba ruženca vo francúzštine

Pohľad z druhej stany rieky

"Kaplnka svetla"

Všimnite si sviečku vľavo - je väčšia ako žena stojaca pred ňou.

Po modlitbe sme pokračovali prechádzkou po meste - okolo domčeka, v ktorom žila Bernadeta ako dieťa; okolo hradu, ktorý sa vypína nad mestom; k mestskej veži a späť do sanktuária. Potešilo ma, keď som zistila, že ideme po "Jubilejnej ceste" (Chemin du jubilé). A našli sme aj ďalšie stopy po uplynulom jubilejnom Roku milosrdenstva.

Hrad (alebo pevnosť) vypínajúci sa nad mestom Lourdes

Hrad - pohľad z areálu svätyne

Dom Bernadetinych rodičov

Domček v ktorom bývala Bernadeta ako dieťa

Jubilejná cesta

Tu bola minulý rok Svätá brána milosrdenstva

Tu. Už tu nie je.

Rozlúčim sa s vami ešte niekoľkými zábermi zo svätyne. Pohľad na promenádu; Bazilika Nepoškvrneného Počatia zvonku i zvnútra (potešilo nás zistenie, že sa v bazilike kúri); Bazilika Ružencovej Panny Márie a posledné večerné zábery na jaskynku zjavení.

Celkový pohľad na areál a promenádu

Bazilika Nepoškvrneného počatia

Bazilika zvnútra (potešili nás francúzske spevy pri sv. omši,
aj rozpálené ohrievače)

Vchod do Baziliky Ružencovej Panny Márie

Mozaiky pri priečelí baziliky (zjavenie v Guadalupe)

Jaskynka zjavení

Želám vám pokojné a radostné dni. Nech sa vždy s dôverou obraciate k Matke a pociťujete jej mocnú ochranu.

Letitia.

PS: Viac obrázkov z Lurd nájdete v príspevku z našej predchádzajúcej návštevy v r. 2012.