streda 1. apríla 2020

Vďačná chvíľka: Malé dôkazy veľkej lásky.

Za čo som vďačná tento týždeň?

24. - 31. marec 2020

Prvý kvietok lesnej jahôdky na balkóne.



Som vďačná za...

# ... hlivy. A hlivový guláš, ktorý bol chutnejší a sýtejší než som čakala.
# ,,, čerstvú rajčinu. Aj ďalšiu zeleninu z "bedničky". Karfiol, uhorka, zemiaky... Všetko je plné chuti, čerstvé a svieže.
# ... sviečka v okne / na balkóne. Spolupatričnosť, spomienka na 25. marec 1988, kedy sme so sviečkami v ruke a modlitbou ruženca na perách stáli v daždi a "daždi" z vodných diel na námestí pred Národným divadlom. Tu niekde sa začal pád komunizmu u nás. V modlitbe a odovzdanosti. V odvahe a nádeji napriek ľudským očakávaniam. Vo vernosti a jednote. Na dnes (25. marec a dni okolo) boli naplánované spoločné oslavy na verejnosti. Ale z pochopiteľných dôvodov boli všetky hromadné akcie zrušené. Tak sme si Deň zápasu za ľudské práva pripomenuli aspoň sviečkou v okne / na balkóne.

Vďaka za balkón. Čas na balkóne. Kávičku na balkóne...

Sviečka v okne / na balkóne. Spomienka na 25. marec 1988.

Som vďačná za...

# ... spoločné modlitby. S mojim drahým. S ľuďmi celého Slovenska, dokonca celého sveta.
# ... za spoločenstvo modlitby a žitej viery komunikujúce pomocou technológií (napríklad aj spoločné prežívanie týchto pôstnych dní cez výzvu #bhlent2020). Za "stretnutia" s priateľmi a vzájomné zdieľanie radostí aj starostí, vzájomné modlitby, rady, povzbudenia... cez internet.
# ... za televízne a internetové prenosy svätých omší a iných spoločným modlitieb (na ktorých sa teraz nemôžeme zúčastňovať osobne).
# Za vernosť, vytrvalosť a pravidelnosť. Za jednotu modlitby. Za možnosť stretávať sa v duchovnom spoločenstve, v jednote ducha. Zjednotení v úmysle, v čase, dokonca v spoločnej modlitbe a liturgii, ktorú môžeme sledovať vďaka moderným technológiám.

Okrem prenosov v televízii LUX (You-Tube) najradšej sledujeme vysielanie z Národnej Baziliky v Šaštíne (link). Okrem iného programu oceňujem vernosť s akou sa stretávame (s tísicmi ďalších ľudí, ktorí sledujú prenos a verím, že aj ďalšími minimálne tisíckami kresťanov ktorí sa modlia bez toho aby sledovali vysielanie zo Šaštína) každý večer o 20:00 na modlitbe posvätného ruženca a korunky k Božiemu Milosrdenstvu pred Sviatosťou Oltárnou. Túto spoločnú modlitbu sme ešte s manželom ani raz nevynechali. Cítim veľkú silu z toho, ako sa mnohí a mnohí kresťania zjednocujú každý večer k spoločnej modlitbe za tú istú vec. Toto je naplnenie slov: "Keď budú dvaja jednomyseľne prosiť o čokoľvek... Kde sú dvaja alebo traja zídení v mojom mene, tam som aj ja medzi nimi." (Mt 18, 19-20)

# Ešte jeden dar modlitby chcem spomenúť. Dozvedela som sa o iniciatíve "duchovná adopcia zomierajúcich". Je desivé, že v časoch epidémie zomierajú mnohí ľudia opustení v uzavretých oddeleniach nemocníc. Bez príbuzných, bez kňaza, bez kohokoľvek, kto by bol s nimi a modlil sa s nimi. Rozhodla som sa pridať k modlitbe za nich. Kedykoľvek mám možnosť, sadnem si na chvíľu k Ježišovým nohám, vezmem do ruky ruženec a duchovne sa spojím s niekým, kto to práve potrebuje. Modlím sa s ním a za neho. Väčšinou "Korunku k Božiemu Milosrdenstvu", ako to odporúčal Ježiš sestre Faustíne (o modlitbe "Korunky Milosrdenstva" viac napr. wikipedia, alebo milosrdenstvo.sk). Často tak urobím ráno alebo po návrate z práce na balkóne s výhľadom na náš farský kostolík (a v ňom uzamknutú Sviatosť Oltárnu), alebo naopak večer pred tým, ako sa konečne uložím na spánok.

V "depkoidný" deň som uvarila puding. Niečo sladké "na nervy".
Vďaka za puding. Vďaka za suroviny, možnosť, čas, nápad...

Vlastné rožky. Zatiaľ zo sušených kvasníc. Vďaka za ne! 

Môj nový (budúci) ovocný kvások "Bublík". 

Som vďačná za...

# ... V tento deň som mala fakt biednu náladu. Ale aj tak som vďačná, lebo viem, že Ty, Pane, si stále so mnou. A v posledných dňoch nás o tom obzvlášť ubezpečuješ trebárs v liturgických čítaniach vybraných Cirkvou pre pôstne dni.
# ... čokoládový puding. Dobre nám padol v deň keď nám nálada padala na bod mrazu. Trošku veselých bodiek, výborná čokoládová chuť, niečo hladké, dobré, chutné a veselé, čím sme skúsili "obaliť nervy". Ale hlavne sa nám podarilo zamerať pozornosť na niečo príjemné tu a teraz. Som vďačná za suroviny, za možnosti mojej kuchyne, za čas ktorý som trávila varením, a nakoniec za radosť pri jedení (predovšetkým radosť ostatných členov rodiny).
# ... upečené rožky. Lepšie ako minule (aj keď ešte stále nie dokonalé). Dopečené neskoro večer, ale dobre mi padli. Aj ostatným členom rodiny.
# ... napísaný blog. Najmä ten o krížovej ceste. Nevedela som, ako splniť rozhodnutie, že každý piatok zverejním blog o niektorej kalvárii, keď teraz nemôžem chodiť von. No nakoniec som si spomenula na pár obrázkov krížovej cesty z kostola v Canes - link. Hneď som spracovala aj ostatné fotky z Canes a blízkeho ostrova a mohla som vám ich ukázať v samostatnom príspevku.
# ... hriala som sa na balkóne. Vďaka za balkón. Vďaka za slnko na balkóne. Za čas na balkóne. Za modlitbu na balkóne. Kvety na balkóne. Vtáčiky, čo mi chodia na balkón. Vďaka za kávičku na balkóne...
# Založila som si ovocný kvások. Zdá sa mi, že každý už kváskuje. Len ja som dlho odolávala. Ale teraz - mám čas i príležitosť (aj keď toho času už nie je tak veľa). Nech nemusíme tak často do obchodu po kupovaný chlieb, rozhodla som sa piecť. Rožky z kvasníc ste už videli, ale kvasnice - dokonca aj tie sušené sa míňajú a v obchode ich stále nevidno. Tak som sa rozhodla, že si skúsim vypestovať vlastný kvások. @maskrtnica na internete uverejnila návod, ako si vypestovať "ovocný kvások" - je to rýchlejšie a asi aj spoľahlivejšie (jednoduchšie) ako kvások zo žitnej múky a hlavne - netreba k nemu žitnú múku. Môžem dať takú, z akej chcem piecť - pokojne "obyčajnú" hladkú pšeničnú. A ja doma inú nemám a nemám ani chuť posielať drahého do obchodu po ražnú múku.

Tak mám teraz v pohári bublajúcu ovocnú vodu a v druhom pohári už sa pokúša bublinkovať základ kvásku aj s múkou. Zatiaľ veľmi nerastie, tak uvidíme, či z neho nakoniec niečo bude. Ale verím mu. A mám aspoň novú zábavku ("domáceho miláčika" o ktorého sa môžem starať).

Vlastne ešte ani poriadne neviem, ako z neho budem piecť. Ale hľadám po internete, aj po svojich (internetových) kamarátkach. Tak hádam z toho nakoniec niečo bude. :)
Každopádne som vďačná za možnosť vychovať si vlastný kvások. Za to nadšenie a energiu, čo vo mne vzbudzuje, za radosť z každej novej bublinky. A nakoniec azda aj za pečivo, ktoré z neho upečiem. Zatiaľ teda za nádej na vlastnoručne upečené dobroty z vlastnoručne vypestovaného kvásku.



Som vďačná za...

# ... rúška pripravené na cestu do práce.
# ... odložený "šicí neporiadok". Rozhodli sme sa, že už je ušitých dosť rúšok a ďalšie sa zatiaľ v rukách šiť nechystáme. A tak sme mohli všetky veci odložiť a užívať si (ne)poriadok bez nich.
# ... Som vďačná aj za spoločné šitie v duchu hesla "šije celá rodina". Bolo príjemné, že sa zapojili aj tí, ktorí bežne nešijú. Vážim si to o to viac, že sama šitie v rukách nemám rada. Na stroji by som to ušila raz-dva, ale môj šijací stroj je momentálne úplne nefunkčný. A tak sme sa museli trápiť s ihlou. Nemám na to trpezlivosť ani zručnosť, moje stehy vyzerajú, akoby ich šil malý školák, čo prvýkrát drží ihlu v rukách. Ale nakoniec sme zvládli vyrobiť zopár rúšok pre členov našej rodiny. V tej chvíli sme to vnímali ako zmysluplne využitý čas.
# ... teším sa na zajtra, keď už budem môcť ísť do práce. Vďaka za stretnutia po dlhšom čase. Vďaka za možnosť byť zase spolu. Vďaka za koniec karantény (už ostáva iba "social distancing").

# ... recept na veľkonočnú hrudku (syrek).
# ... ovsená kaša s jablkami a medom.
# ... Ján 11, 25
# ... zahalený kríž. Hoci mi hľadanie trvalo dlhšie, nakoniec som našla fialovú látku pripravenú na zahalenie kríža, ako sa to u nás robí v tento deň - Smrtnú nedeľu.
# Som vďačná za posvätené bahniatka z minulého roka. Nezvykneme ich mať tak veľa, väčšinou len jednu halúzku. Teraz som rada, že ich ešte máme, a že stále vyzerajú dobre. O týždeň - na Kvetnú nedeľu akoby som našla. :)

# ... že môžem byť zase s ... Stretnutie po dlhom čase. Zmysluplný deň.
# ... že napriek predpovedi dnes ešte bolo slnko. Aspoň trochu.
# ... že som mohla prísť domov k hotovému uvarenému obedu.

Zahalený kríž na Smrtnú nedeľu. A bahniatka z minulého roka. 

Počítadlo dní (pôstny kalendár) od Kimberley.

Miesto na modlitbu.

Dnes sa nebudem púšťať do hlbokých úvah. Vymenovať pár vecí za ktoré som vďačná. Niekedy maličkosti, niekedy možno banality. Ale všetko sú to čriepky, malé radosti, každodenné darčeky od niekoho, kto ma miluje svojou nesmiernou láskou. Veľkosť jeho lásky môžem vidieť, keď sa pozriem na kríž. Alebo na slnko za oknom, či kvet pod oknom... keď sa zahryznem do rožka, alebo si prečítam v Jeho Slove, že "Tým, ktorí milujú Boha, všetko slúži na dobré."

Fascinuje ma, ako teraz ladia liturgické čítania s tým, čo prežívam. Tak na záver sa s vami podelím o responzórium (verš, ktorý sa opakuje na omši pri čítaní žalmu) z pondelka:

PANE, NEBUDEM SA BÁŤ ZLÉHO, 
LEBO TY SI SO MNOU. 

Aj za ten som vďačná, lebo mi zakaždým, keď si naň spomeniem vlieva do duše pokoj a istotu, že som v Jeho náručí v bezpečí.

Chvíľka neviazanej zábavy. Aj keď už nie som dieťa. :-D

Želám vám všetkým pokoj v srdci a každodennú radosť, ktorú môžeme mať bez ohľadu na okolnosti.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem za vaše milé slová. A želám radostný deň!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...