piatok 15. decembra 2017

Prvý adventný týždeň...


Na vetvičku na dverách postupne pribúdajú výjavy z dejín spásy.

Stvorenie sveta a ľudí, pád a prísľub Spasiteľa, záchrana v Noemovej arche...
Každý deň iný príbeh, každý deň svedectvo Božej lásky a vernosti. 

Želám vám všetkým radostný advent. Už hodne pokročil, prvý týždeň je preč, čochvíľa končí aj druhý a o ďalší týždeň budú Vianoce. Veru, tento rok je advent najkratší možný, pretože už na štvrtú adventnú nedeľu je Štedrý deň. A ja vám konečne prinášam niekoľko spomienok, ako sa mi darí tento rok pripravovať svoje srdce na Vianoce.

Ako som už myslím spomínala, každý večer si nachádzam chvíľku:
Aby som zhodnotila deň a ďakovala za dary, ktoré som dostala i za tie, ktoré som azda smela dať.
Aby som si prečítala kúsok z dejín spásy, podľa tzv. Stromu Jesseho.
A aby som si zrekapitulovala, ako sa mi darilo hľadať príležitosti na stretnutie sa s Ježišom podľa príslušného písmena abecedy.
Som zo srdca vďačná za tieto večerné chvíľky. O niektoré stretnutia na rôzne písmená dňa sa chcem dnes podeliť aj s vami.

Adventný veniec vo svetle lampáša - po príchode z rorátnej sv. omše.

A

Adorácia - Aspoň chvíľku posedieť pred svätostánkom. Pred svätou omšou, pri náhodnej návšteve kostola, alebo cielene prísť a pokloniť sa pri vystavenej Sviatosti Oltárnej. V nedeľu sa mi podarila len chvíľka pred sv. omšou, ale v pondelok som si už vyhradila čas na návštevu vystavenej sviatosti v kostole sv. Ladislava (oproti Tescu).

Advent - Je to požehnaný čas, ktorý mi ponúka mnohorakú pomoc pri prežívaní jeho hĺbky. Zvlášť modlitba pri adventnom venci s hrubými sviečkami mi tento rok veľmi pomáha. Každý večer si zapálim príslušný počet sviec (v prvom týždni jednu) a zotrvám istý čas v Božej prítomnosti. Sú to pre mňa veľmi vzácne chvíle a zapálené adventné sviečky mi dosť pomáhajú.

Adventathon - Adventný maratón. Je to fotovýzva na instagrame. Každý deň jedna fotografia na jednu adventnú tému. Pomáha mi upriamiť pohľad, zamerať sa každý deň na iný aspekt adventu. A dívať sa na svet s otvorenými očami - vidieť, nájsť ten pravý záber, ktorý by zachytil tému dňa.

Almužna - Dať dar chudobným. Tým, ktorí ho potrebujú. Pretože, "čo ste urobili jednému z týchto mojich maličkých, mne ste urobili." Sú rôzne možnosti. Hneď v nedeľu bola zbierka v kostole (aké ľahké!). Ale mám aj iné plány - kúpiť pohľadnice tento rok vo františkánskom kostole a prispieť tak na opravu kostolnej veže. Prispieť na prácu združenia Depaul založeného otcom Srholcom, ktoré sa stará o bezdomovcov. Kúpiť si od predajcu Nota Bene knihu Starec a dieťa... Možností je neúrekom.

... alebo kúpiť si od predajcu Nota Bene knihu Starec a dieťa.

B

Bdenie - Každý pondelok a štvrtok je v našom kostole rorátna sv. omša - ráno, ešte za tmy. Vstať o hodinu skôr a ísť na omšu sa mi večer videlo ako dobrý nápad. Ráno malo moje telo iný názor, takže tentoraz to nevyšlo. Ale vo štvrtok som už na rorátoch bola. Krásny pokojný duchovný zážitok.

Balenie darčekov - Prejav lásky. Čas venovaný blízkym. K darčeku môžem zabaliť aj kus svojho srdca, modlitbu. Niečo som už nakúpila pod stromček, niečo na Mikuláša... Ale nakoniec som balila o deň neskôr. Nevadí.

Blízkosť (napríklad s babičkou) - Nájsť si čas na človeka. Trpezlivo vypočuť, darovať svoju pozornosť, byť s ním / s ňou.

Biely sneh - Tento darček som dostala neplánovane. Ráno cestou do práce - chumelilo. A každá huňatá zababušená vločka mi rozprávala o Jeho láske a vernosti. Nečakaný darček, ktorým sám Boh prišiel naproti môjmu smiešnemu nápadu hľadať ho v písmenách abecedy. Biely sneh mi poslal v deň, keď som sa s ním chcela stretnúť v daroch na písmeno B.

Anjel - darček od kamarátky z mladosti. Vďaka za ňu, vďaka za stretnutie.

C, Č

Čakanie - Často počas dňa musíme na niečo čakať. Prečo aj tento "voľný čas" nevyužiť na stretnutie s Tým, ktorý nás nikdy neopúšťa? Napríklad na zastávke MHD. V utorok som si obzvlášť užívala stretnutie s Pánom v modlitbe počas cesty do práce. Zistila som, že rada počkám na trolejbus aj dlhšie, ak tento čas môžem venovať modlitbe (napr. ruženca).

Ešte jedno krásne stretnutie som v utorok dostala. Teším sa ešte teraz prevelice. Pretože som po mnohých, mnohých rokoch znovu videla svoju naj-kamošku z gympla! Prežili sme 4 roky v jednej lavici, na potulkách mestom, či spoločným vymýšľaním a tvorením kadečoho. Sú to krásne spomienky a dary do života. A teraz som ju znova mohla držať v náručí, stískali sme sa, tešili zo vzájomnej prítomnosti, rozprávali... a čas utekal. Som vďačná za túto krásnu osôbku. Za to, že som ju stretla vo svojom živote, za všetko, čím sme sa navzájom smeli obohatiť, za rast, ktorý sme si navzájom sprostredkovali... a samozrejme aj za dnešné stretnutie. Za obnovenie spomienok, no predovšetkým za vzťah, ktorý stále trvá - aj po tých dlhých rokoch odlúčenia.

Potulky vianočným mestom. Ovečky pri betleheme.

D

Písmeno D pripadlo na sviatok sv. Mikuláša. Téma sa hneď ponúka... 

Dar - obdarovať niekoho. Rodinu, prekvapenie do čižmy, ako je to zvykom v našich končinách. Ale v poslednom čase musím stále viac myslieť na odkaz skutočného sv. Mikuláša. On dával chudobným - tým, ktorí to naozaj potrebovali. Potajme dal napr. veno trom sestrám, aby sa mohli vydať a žiť počestne. A tak som sa aj ja v tento deň rozhodla "stretnúť Boha" prostredníctvom darovania: 

Dobroty v mikulášskom balíčku - pre mojich milovaných. S láskou som vyberala, balila, potajomky ukrývala, aby ráno bola radosť.

Dobroty - či ich jem, či sa ich zrieknem v mene pôstu, chcem myslieť na to, že dobrý je Boh. To on je pôvodcom každého dobra. 

Dobročinnosť. Dar pre spoločenstvo Depaul Slovensko. Ako pôvodný sv. Mikuláš, chcela som dať niečo aj tým, ktorí majú naozaj nedostatok. Pre lepší a dôstojný život. V Bratislave funguje spoločenstvo Depaul, ktoré pomáha ľuďom bez domova. Tak dostali aspoň malý príspevok. Vlastne rozhodla som sa prispievať pravidelne malou čiastkou každý mesiac, aby mohli svoju pomoc plánovať dlhodobo a efektívne. Nestihla som to síce na sviatok Mikuláša, ale myslím, že pomôže rovnako.  

Betlehemský výjav na nádvorí Starej radnice

E

Eucharistia - Sv. omša. Aj vo štvrtok boli v našom kostole roráty. A tentoraz sa mi podarilo vstať a zúčastniť sa ich. Ani to (veľmi) nebolelo. A dokonca som smela prispieť k liturgii spevom spolu s našim zborom (napriek tomu, že ma v posledných dňoch trápi kašeľ, tentoraz som uspievala všetky piesne bez zakašľania).

Evanjelium - ďalšou možnosťou na písmeno E, by bolo tráviť čas pri čítaní Dobrej zvesti - Evanjelia. V štvrtok som mu nevenovala nejako viac času ako inokedy, ale každý večer sa usilujem prečítať si aspoň kúsok z biblie a živiť sa aspoň počas adventu Božím slovom.


F

Facebook - Napadlo mi urobiť si pôst od médií. Navrhoval to nedávno kňaz počas príhovoru na sv. omši. Mali by sme si vybrať jeden deň v týždni, alebo aspoň raz do mesiaca, kedy si urobíme tzv. kartuziánsky deň. Podľa vzoru rehoľníkov kartuziánov, mlčiacej rehole, ktorých jediné vzájomné slová sú "Memento mori." V tento deň vôbec nebudeme pozerať facebook, internet, tv, noviny... a v ušetrenom čase namiesto svetských správ, ktoré často zaťažujú našu dušu, sýtiť sa Božím slovom. Už toľkokrát som si povedala - "dnes". A podarilo sa mi aspoň trochu obmedziť čas trávený vo virtuálnom svete. Ale úplný pôst aby som sem po celý deň ani nenakukla sa mi zatiaľ nepodarilo dodržať. Tak zase nabudúce.

F...... f.... - Ešte jedna vec mi práve v deň venovaný písmenu F skočila do cesty. Ale to ešte nemôžem prezradiť. Potešilo.


G

Na písmeno G sa mi len ťažko hľadali spôsoby "stretnutia". Napadali mi veci ako gombík (Prišiť niekomu?), galantéria (Kúpiť materiál a tvoriť krásu, darček?), galantnosť, gesto, gitara (Sadnúť si v kruhu rodiny a hrať, spievať. Alebo dokonca vykročiť z bezpečnej zóny a skúsiť zahrať niekomu na verejnosti? Tak dobrá nie som.), gauč, gumáky... Ale nepodarilo sa mi počas soboty urobiť nič z toho.

No je pár vecí, za ktoré môžem byť v tento deň vďačná:

Urobili sme si výlet na chalúpku a strávili krásnych pár chvíľ prechádzkou po zasneženej prírode. Urobili sme si domáce kino a spolu sme si pozreli film. Zastavili sme sa na obed a dobre sme si pochutili (gurmánsky zážitok). Rozprávali sme sa so synom o gravitácii, gyroskope, akcelerometri a podobných technických veciach a boli sme zase trochu intenzívnejšie spolu. A počas celého výletu ma na nohách hriali teplé legíny (gamaše). Som Bohu vďačná za tieto krásne a spoločné chvíle.


A už je tu nedeľa a teda začiatok druhého adventného týždňa. Na tento deň mi pripadlo písmeno H, alebo CH.

H, CH

Hudba, Hra, Hlas - Som vďačná za tieto dary a rada ich využívam napríklad pre oslávnostnenie sv. omše v domove seniorov. Plánovala som tam zájsť aj v túto nedeľu, ale zdalo sa mi, že kašeľ mi znemožní spievať, takže namiesto pozdvihnutia by som liturgiu skôr kazila. Aj tak som svätila nedeľu s hudbou. Hrala som aspoň doma a cvičila piesne, ktorými budem sprevádzať bohoslužbu nabudúce.

Chvála - Chváliť Pána. Piesňou, modlitbou, pozdvihnutím srdca. Aj to je možnosť, ako dovoliť Bohu dotknúť sa mojej duše. (Aj keď práve v tento deň som ju nepraktizovala veľmi intenzívne.)

Chorí, chudobní, charita - môžeme si nájsť spôsob, ako sa s nimi stretnúť v láske. Lebo: "Čokoľvek ste urobili jednému z týchto maličkých..."

Háčkovanie - Chystať darček - pre radosť. Zapletať modlitbu vďaky a príhovoru do každého očka.

Halušky - Až dodatočne mi napadlo, že aj príprava obeda zahŕňala službu (ako formu stretnutia sa s Bohom) na písmeno H. Pôvodne mali ísť do nedeľnej polievky slížiky. Ale už bolo neskoro a domáce rezance by som nestihla urobiť. Tak sme pristúpili na náhradný plán a v polievke plávali krupicové halušky. Aj pri ich príprave som bola s Pánom.


A tak sme sa prehupli do druhého adventného týždňa. O ňom vám zreferujem zase nabudúce.

Želám vám pokojný advent a radostné Vianoce.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem za vaše milé slová. A želám radostný deň!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...