piatok 6. marca 2020

Dvojkríž a krížová cesta nad Lamačom



Minulú sobotu sme si urobili malý výlet do Lamača. Nemali sme to ďaleko, Lamač je mestská časť Bratislavy, ktorá sa rozkladá na úpätí Malých Karpát. Na internete som objavila informáciu, že Lamačania nedávno vztýčili nad svojim bydliskom dvojkríž - na pamiatku 1150. výročia príchodu svätých Cyrila a Metoda na naše územie. Na cestičke ku krížu časom pribudla jednoduchá krížová cesta, ktorej každé zastavenie tvorí kameň s rímskym číslom červenej farby.

Tá informácia mi ostala ležať v hlave a keďže je teraz čas modlitby a rozjímania nad krížom, vybrali sme sa toto posvätné miesto nájsť. Nedávala som tomu veľké šance, keďže informácií som mala len málo. Ale nádej tu bola. A tak sme sa vydali na cestu... Najprv bolo treba nájsť Podlesnú ulicu, odkiaľ mala spomínaná krížová cesta začínať. S pomocou google máp sa nám to nakoniec podarilo. Kovového tátoša sme nechali na ceste a vybrali sme sa na pochod. Najprv po náučnom chodníku smerom na Kačín...


Akýsi "podozrivý" kameň sme cestou videli, ale na katolícku modlitbu to nevyzeralo:


Bola som síce ochotná vymeniť neúspešné hľadanie kalvárie za prechádzkotúru, ale aj tak sme sa po chvíli otočili smerom k zaparkovanému vozidlu. No nedalo mi to a ešte som chvíľu snorila po okolí cesty. Bolo tu niekoľko vyšliapaných chodníkov. Jeden ma priviedol k ohnisku a miestu pre piknik, ďalší... Posledná cestička po ktorej som sa vydala bola dosť dlhá. Naťahovala som krk a snažila sa pomedzi, či ponad krovie uvidieť niečo, čo by mi naznačilo ktorým smerom je hľadaná krížová cesta. Podchvíľou sme stretli strapatý chuchvalec farebných stužiek, čo naznačovalo, že tento chodníček azda kamsi vedie a dával nám nádej, že sa nestratíme v húštine, ale bezpečne nájdeme aj cestu späť.  Až pri tretej stužke som sa pozrela pod nohy - a aké bolo moje prekvapenie, keď som uvidela... Rímske číslo III. vyryté do kameňa a zvýraznené červenou farbou!



Sme na mieste! Našli sme ju! Toto je krížová cesta ktorú sme hľadali!

Ešte sa sem vrátime za lepšieho počasia a doprajeme si sústredenú modlitbu. Dnes sme sa len prešli ku krížu a pokúsila som sa túto pôsobivú cestičku zdokumentovať. Aj keď svetelné podmienky tentoraz neboli veľmi dobré, niekoľko fotografií prinášam aj vám.

I. zastavenie
(nečudo, že som si ho najprv nevšimla)

IV. zastavenie bolo tvorené hneď niekoľkými kameňmi. 















XII. zastavenie tvorí pôvodný 3,8 m vysoký
kríž z útleho a kôry zbaveného kmeňa agátu.



Ešte dve zastavenia v húštine za krížom... A už sa cestička stáča naspäť a my sa pomaly vraciame tou istou cestou.



Ak by ste sa chceli tiež vybrať na túto krížovú cestu, ukážem vám, kadiaľ sa tam dostanete, aby ste nemuseli blúdiť ako my.

Svoje vozidlo môžete zaparkovať v Lamači na Podlesnej ulici
(GPS: N 48° 11.807' E 017° 03.129')


Potom sa vyberiete hore Podlesnou a za posledným plotom (ešte pred prvou tabuľou náučného chodníka) odbočíte doprava na vyšliapanú lesnú cestičku označenú stužkami. Prvú stužku označujúcu prvé zastavenie je vidieť už z cesty - ak sa dobre zadívate.
(GPS odbočky je N 48° 11.801' E 017° 03.240')


Kríž nájdete na súradniciach N 48° 11,746' E 017° 03-413'


Informácie som našla na Wikipédii: https://sk.wikipedia.org/wiki/H%C3%A1j_(Bratislava)
A na stránkach epocha.sk: https://kriz.epocha.sk/krize-bratislava/lamac-dvojkriz-2013
Príbeh kríža očami jeho autorov je tu: http://nubian.sk/kriz/
(Až teraz pri overovaní linkov na zdroje zisťujem že sú dostupné aj ďalšie informácie, ktoré mi predtým chýbali)


Želám vám pokojné a radostné ďalšie pôstne dni.


......................................................
Kalvárie, ktoré sme už navštívili (a zdokumentovali):
2011:
Nová Baňa
Banská Štiavnica (mimo pôstu - vrámci väčšieho výletu)
2012:
Doľany
Doľany ešte raz 
Hronský Beňadik
2013:
Vajnory
Marianka
2014:
Dolné Orešany 
Smolenice 
Trnava
Hliník nad Hronom 
Brestovany
Nitrianske Pravno - Solka 
2015:
Stupava, Kúty, Šaštín
Bratislavská Kalvária 
Bratislavský hradný vrch
Topoľčianky 
Dubová 
2016: 
Hronský Beňadik (znovu) 
Dvory nad Žitavou 
Mimo pôstu:
Báč 
Ostrov Krk (Croatia) 
Frauenkirchen, Annakapelle (Austria)
2017:
La Salette (France)
La Salette - bazilika (France) 
Lourdes (France)
Fatima (Portugal)
Frauenkirchen (Austria)
Annakapelle (Austria)
Mimo pôstu:
Licheň (Polska)
2018
Marianka v zime
Svätý Jur - Pustý kostolík
Kaplnka v DS Charitas, Bratislava
Kalvarienberg Eisenstadt (Austria) - zatiaľ len zvonku
2019
Drevené plastiky u Františkánov, Bratislava
Bratislava - Kramáre
2020
Krížová cesta - Starý Smokovec
Dvojkríž a krížová cesta - Lamač, Háj

Navštívené kalvárie na mape:

.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem za vaše milé slová. A želám radostný deň!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...