štvrtok 14. februára 2019

Slovo pre rok 2019 - REST


Radostný deň vospolok!

Tento článok tu mal byť skôr. Viem. Už je február, Nový rok bol už pred vyše mesiacom, a väčšina novoročných predsavzatí už je dávno porušená, alebo aj zabudnutá. No to moje dozrievalo trochu dlhšie. Alebo som len stále odkladala čas, kedy si sadnem k počítaču a napíšem o ňom trochu viac aj pre vás (a hlavne pre seba - aby som si utriedila myšlienky a zaznamenala ich pre budúcnosť)?


Tentoraz som mala výber "myšlienky pre rok 2019" jednoduchší. V skupine Jesus Journal Junkies sme mali počas decembra 2018 výzvu: "Grow in God in 2019" - na každý decembrový deň jedno slovo. A bolo na mne, akým spôsobom sa na toto slovo zameriam. Podľa Laury, ktorá túto výzvu vymyslela, by sme mali s jej pomocou nájsť oblasť, na ktorú sa chceme zamerať v novom roku.

Postupne som teda v Božej prítomnosti prechádzala rôzne oblasti života (a života viery), každý deň jedno. No hneď prvé slovo ma oslovilo veľmi mocne. Toto slovo si priam vypýtalo pozornosť na celý nasledujúci rok. Je to oblasť, v ktorej nielen pokrivkávam, ale priam tápam. Tým slovom je:

REST

REST - odpočinok.
Ale aj REST - zbytok, niečo, čo zostalo nedokončené, neodložené, neuzavreté...

Oba významy tohto slova sú pre mňa veľmi aktuálne. Cítim, že sa potrebujem naučiť efektívne odpočívať. Rozdeliť si čas, vedieť, kedy je čas pracovať fyzicky (a na čom konkrétne, aby to bolo efektívne), kedy a ako sa zamerať na duševnú činnosť, kedy a hlavne ako odpočívať. Aby odpočinok bol skutočným odpočinkom a nie len zabíjaním času s výhovorkou že nič užitočné práve robiť nevládzem...

Ako odpočívať efektívne? Zabíjanie času (alebo modernejším slovom - prokrastinácia) nie je odpočinok! Ale ako si oddýchnem čo najlepšie? Ničnerobením? (aj to sa dá) Spať? Čítať? Učiť sa angličtinu? Hrať na flautu, alebo na klávesy? Kresliť? Niečo tvoriť (háčkovať, vyšívať, odlievať sviečku z vosku...)? Prechádzať sa? Písať blog? ... To všetko má (chcem aby malo) v mojom časovom rozvrhu svoje miesto. Ale chcem tieto veci robiť vedome - v čase kedy som sa ROZHODLA ich robiť. A konkrétne čas na spánok je pre mňa zvlášť veľkou výzvou. Stále ešte hľadám stratégiu, ako dosiahnuť, aby som telu dopriala toľko spánku, koľko potrebuje.

Ale ešte jeden spôsob odpočinku chcem vytiahnuť do popredia. Efektívny a veľmi nabíjací. Odpočinok v Bohu. V modlitbe.

Pretože Ježiš povedal: "Poďte ku mne všetci, ktorí sa namáhate a ste preťažení ... a nájdete odpočinok pre svoju dušu." (Mt 11,28-30) Koľkokrát Ježiš povedal sv. Faustíne vo videní: "Poď, odpočiň si v mojom srdci." A ten istý hlas počúvam aj ja - najmä keď som preťažená z emocionálnych situácií; keď sa dejú veci, ktoré sa mi ťažšie spracúvajú; keď sa snažím dávať lásku (nie svoju, už som sa naučila, že mojej lásky nemám dosť na dávanie, ale Ježišovu Lásku) a nedostávam ju späť; keď vidím bolesť a snažím sa ju blížnemu pomáhať niesť... Už viem kde čerpať.

Teda teoreticky to viem už dávno. Len práve v tej chvíli, keď je studňa prázdna a pôda vyprahnutá, akoby nebolo síl zájsť do kostola, či kľaknúť na kolená, dokonca ani myšlienku zamerať na čosi konkrétne... a práve v tej chvíli najviac potrebujem - napojiť sa na zdroj. Suchá púšť nikdy neobživne sama od seba. Dokonca ani keby zamedzila ďalšiemu vysúšaniu. Potrebuje zavlažiť. A tou vlahou pre dušu je spojenie so svojim Spasiteľom. Pripojiť aspoň malú "záhradnú hadicu", aby mohla životodarná sila prúdiť do môjho srdca.

Naučila som sa cestou z práce vždy sa zastaviť v kostole (aj keď je otvorené len zádverie) a spočinúť aspoň malú chvíľu pohľadom na svätostánku. Alebo aspoň doma - namiesto "odkväcnutia" a "vypnutia myšlienok" - viem, že prvé čo chcem urobiť po návrate z náročnej situácie je - kľaknúť pred svojim Bohom a ponoriť svoje (v tej chvíli často ubolené, či vyprahnuté unavené) srdce do Jeho Srdca plného lásky a životodarnej sily. Spočívam v Ňom a viem, že On spočíva vo mne. A je mi dobre. Vtáča v mojej duši pookreje, kvetinka sa napije vody a ja viem, že už si potrebujú oddýchnuť len moje svaly, aby som mohla znova robiť to, čo považujem za dobré.

Ako to pekne znie... To, čo som práve popísala je ideál. Ideál, ku ktorému sa chcem celý tento rok blížiť. Nie, že by som tam už bola. A k tomu mi má pomôcť slovo, ktoré budem mať celý rok pred očami - REST.


Ešte pre úplnosť - k obnoveniu sily (restoration) patrí iste aj starostlivosť o telo. Dobré (zdravé a pravidelné) jedlo. Dostatok spánku. Pohyb / šport. Čerstvý vzduch. Takže ďalším predsavzatím bude primerané a pravidelné cvičenie, zdravý jedálniček, častý pobyt (a pohyb) vonku.
(Pre potreby blogu stačí takto stručne.)


Druhým zmyslom anglického slova REST je zvyšok, ostatok. To znamená, že si tiež chcem dávať pozor na veci, do ktorých sa s nadšením púšťam, ale potom ostávajú nedokončené na stole, alebo niekde v kútiku izby s nádejou, že sa raz dočkajú dokončenia. Alebo tiež plány, ktoré som ani nezačala robiť, len stále plánujem, že raz... sa do ich realizácie pustím.

Chcem si dávať pozor, aby som si dobre plánovala svoj čas. Ale tiež chcem udržiavať v poriadku priestor okolo seba. A mať jasno, ktorým činnostiam sa chcem venovať, a ktorých sa už potrebujem vzdať (aspoň na čas).

Výziev viac ako dosť. Vidím, že budem mať do konca roka na čom pracovať. A tak prosím Ducha Svätého, aby mi pomohol nájsť svetlo a tú správnu cestu, ako sa do toho "zdravšieho restovania" pustiť.

Aj vám všetkým želám, aby sa vaša cesta týmto rokom uberala stále bližšie k cieľu (alebo dokonca Cieľu), ku ktorému chcete prísť.


--------------------
Z minulých rokov:
2015 - Do nového roka s jedným slovom (Čas)
2016 - Smer pre rok 2016 (Práve takúto ťa milujem)
2017 - Motto na rok 2017 (Niesť)

2 komentáre:

  1. Nemám to nikde zapsané, ale takové slovo do nového roku mám skoro taky: úsměv. Dala jsem si jako předsevzetí víc se usmívat... a vůbec mi to nejde. O.o "Rest" je taky dobré. Zajímavé, jak se dá takhle rozjímat nad jedním slovem a člověk si v tom najde, co je třeba.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Presne. Stačí málo, detail, jedno slovo... a koľko inšpirácie.
      Tak nech ti to usmievanie ide stále lepšie - želám zo srdca. :-)

      Odstrániť

Ďakujem za vaše milé slová. A želám radostný deň!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...