streda 29. marca 2017

Garabandal (Púť do Fatimy, 3. zastávka)

Túto fotografiu som urobila pri odchode -
keď už vychádzalo slnko

Z Lurd sme vyrazili neskoro večer. Po krátkej noci v autobuse, sme privítali deň v maličkej dedinke v španielskych horách - San Sebastián de Garabandal. Už som ten názov počula, ale nevedela som o Garabandale takmer nič. Preto som rada, že sme sa tu zastavili. Je to malinká obec, ktorá má v súčastnosti asi 50 stálych obyvateľov a jedného zapáleného farára, ktorý sem prišiel z ďalekej Ameriky.

Udalosti v Garabandale boli pomerne nedávno, v rokoch 1961 - 1965, takže sú dosť dobre zdokumentované na fotografiách, aj na filme. Štyrom dievčatám sa tu zjavovala Panna Mária Karmelská (so škapuliarom preveseným na ruke) a archanjel Michal. Nebudem vám rozprávať celú históriu garabandalských zjavení. Veľa informácií nájdete napr. na tejto stránke: http://www.magnificat.sk/...garabandal.htm. alebo v dokumentárnom filme na https://www.youtube.com/...  (Najnovšie aj v knižke Garabandal: Zjavenia Matky Božej nie sú mýtus - Pozn. 14. 7. 2021) Ja sa obmedzím na dojmy, ktoré na mňa najviac zapôsobili.

Keď sme skoro ráno, ešte za šera vystúpili z autobusu, privítala nás zapadnutá spiaca horská dedinka. Kamenná cesta tak úzka, že autobus ostal pred tabuľou označujúcou vstup do dediny, ďalej sme museli pešo. Malé kamenné domčeky na mňa zapôsobili malebným dojmom, ale najviac radosti v srdci vylúdil pohľad na stredoveký kamenný kostolík.
Kamenné domčeky

Pohľad na stredoveký kamenný kostolík...

... v ktorom sme mali svätú omšu.

Tu sme spoločne slávili slovenskú svätú omšu (so začiatkom o 6:00). Po krátkom príhovore o tunajších udalostiach sme si mohli zakúpiť zopár drobností na pamiatku a vybrali sme sa po "pútnickej ceste" na kopec s borovicami (Los Pinos).

Cesta na Los Pinos

Spomienka na zjavenie achanjela Michala

Tu deti videli Najsvätejšie Srdce Ježišovo

Srdce Ježišovo plné dobroty a lásky, zmiluj sa nad nami

Cestou sú rozmiestnené aj zastavenia krížovej cesty

Na horizonte vidíte skupinku borovíc - Los Pinos

Hoci mali deti zjavenia nespočetnekrát po celej dedine, jedno miesto je tu predsa výnimočné. Volajú ho Los Pinos - borovice. Tu bolo niekoľko ohlásených zjavení a práve tu sa má ešte v budúcnosti odohrať "veľký zázrak" a viditeľné znamenie, ktoré má slúžiť na obrátenie pre všetkých ľudí - veriacich i neveriacich.

Mladší a rýchlejší z nás sa ponáhľali až hore, ale my sme ostali pri kaplnke pod kopcom, pretože sme sa obávali, že by sme nestihli cestu hore aj späť do odchodu autobusu. Pod vrcholom je upravený areál s kaplnkou archanjela Michala a Panny Márie Škapuliarskej. Na tomto mieste bolo údajne tiež niekoľko zjavení.

Na tejto skale sa objavil archanjel Michal

Obrazy krížovej cesty na bočnej stene kaplnky

Z garabandalských posolstiev ma zvlášť oslovili dve myšlienky:

Panna Mária veľmi upozorňovala deti na dôležitosť poslušnosti, hlavne voči rodičom a cirkevným autoritám. To znamená, že ak biskup niečo zakázal, tak to jeho kňazi majú rešpektovať, aj keby im ona sama v zjavení pred tým povedala inak. Takisto keď jedno z dievčat otec nepustil von, ale prikázal jej spať, ona poslúchla, no v srdci prechovávala nevôľu voči otcovi. Mária sa jej potom mesiac nezjavila, pretože sa jej nepáčilo, že neposlúchla otca bez výhrad. Myslím, že k takejto poslušnosti mám ešte veľmi ďaleko a som rozhodnutá hľadať tú cestu, ktorú Pán odo mňa chce, v modlitbe.

Druhá myšlienka s prvou súvisí. Po zjavení 18. 6. 1965 boli uverejnené tieto slová:
"... Veľa kardinálov, veľa biskupov a veľa kňazov je na ceste do zatratenia a berú so sebou veľa duší. Najsvätejšej Sviatosti oltárnej je pripisovaná čoraz menšia dôležitosť. Mali by ste svojím úsilím odvrátiť od seba Boží hnev. Ak budete prosiť o Jeho odpustenie s úprimným srdcom, On vám odpustí. Ja, vaša Matka, prostredníctvom sv. Michala Archanjela vás prosím, aby ste zmenili svoje životy. Dostávate teraz posledné upozornenia. Veľmi vás milujem a nechcem vaše zatratenie.
   Modlite sa s úprimnosťou a my splníme vaše žiadosti. Mali by ste podstupovať viac obetí. Myslite na Ježišovo umučenie."

Myslím, že modlitbe (a obetám) za kňazov a za biskupov budem odteraz venovať viac času a úsilia. Veď už toľkokrát som počula, ako veľmi potrebujú naše modlitby. Aj oni sú len hriešni ľudia, ale môžu za sebou stiahnuť mnoho duší - či pomôcť dušiam rásť v láske a svätosti, alebo naopak upadnúť do bludu a hriechu. Sme ako Izraelský ľud, keď bojoval proti Amalekitom. Kým Mojžiš držal ruky vystreté v modlitbe, Izrael vyhrával. Ak mu ruky klesli, židovský národ v boji prehrával. Ale Mojžiš nevládal sám držať ruky hore, preto mu ich museli iní podopierať. Aj my sme povolaní podopierať svojich kňazov a biskupov i Svätého otca (pápeža) svojimi modlitbami, zvlášť pri adorácii a prijímaní Sviatosti Oltárnej.

Cestou dolu (kamenný domček)

Nakoniec sme sa dočkali prvých lúčov slnka.
Aspoň na okolitých kopcoch.

Želám vám pokojné a radostné dni. A najmä radosť z dôvery Tomu, ktorý nás tak nekonečne miluje.

Letitia.

-----------------------------
PS (14.7.2021): Vo vydavateľstve zachej.sk práve vyšla kniha o tomto zjavení Garabandal: Zjavenia Matky Božej nie sú mýtus. Už sa teším, až si ju prečítam.
PS2 (18.10.2021): Knižku som si už prečítala a tu si môžete prečítať o mojich dojmoch: https://letitia-tiba.blogspot.com/2021/10/garabandal-kniha-o-zjaveniach-matky.html