štvrtok 18. februára 2016

Prvý pôstny týždeň


Týždeň z Veľkého pôstu je už za nami a to je najvyšší čas podeliť sa s vami o spôsoby, ako ho prežívame.

Nuž, plány na vstup do pôstneho obdobia boli veľké. Spojené s návštevou bohoslužieb a niektorých slovenských kalvárií... Ale všetky aktivity zahŕňajúce vychádzanie z bytu sme museli zatiaľ (pre chorobu) zatrhnúť. Pôstny čas však prežívame najlepšie ako vieme.

Modlitebný kútik ladený do fialovej

Popolcová streda - šošovica a báleš
Nezvládli sme ani domácu pobožnosť - Maródi zaspali skôr.

1. Samozrejmosťou je celopôstne predsavzatie. Ja som sa rozhodla chodievať skôr spať. Už roky s tým bojujem a vždy sa mi odchod do ríše snov posúva na neskoršiu a neskoršiu hodinu. Do postele vždy odpadávam príliš neskoro a príliš unavená a podľa toho vyzerá aj ranné vstávanie a celodenná kondícia na druhý deň.

 Pritom sama hlásam heslo: "Aký večer, také ráno. Aké ráno taký deň."


2. S tým súvisí aj druhé predsavzatie - Vyhradiť si pevný čas na modlitbu. (Je to začarovaný kruh - bez modlitby stále zlyhávam, a bez dostatočného spánku zlyháva moja modlitba.) Čas na modlitbu som si síce dala už v januári ako program na celý rok. Ale realizácia stále viazne. Preto mi padla vhod aktivita, ktorá ma prinúti v konkrétnu hodinu si sadnúť (nech sa deje čokoľvek), nájsť si kúsok súkromia (aj keď by to malo byť v kútiku pred balkónovými dverami) a danú polhodinu venovať modlitbe.

O čo ide? Znovu (podobne ako pred štyrmi rokmi) sa 40 dní pred voľbami do NRSR chceme stretávať v modlitbe a pôste - kresťania z celého Slovenska. A prosiť Pána, aby naša krajina bola v Jeho rukách, aby aj naša vláda bola v Jeho rukách. Aby bolo v Jeho rukách rozhodovanie voličov, správanie volebných komisií, zvolených politikov, ale aj celá naša krajina - po celé ďalšie (nielen) 4 roky nech nás Pán chráni od všetkého, čo nezapadá do Jeho plánov.

Každý deň je rozdelený na 48 polhodín, a ktokoľvek sa chce zapojiť, môže si "rezervovať" niektorý čas, kedy sa bude modliť (a/alebo postiť) za Slovensko. Takto by sa mal pokryť celý čas až do volieb.

Ak sa chcete zapojiť, môžete si vybrať sú "svoju polhodinu" na adrese: http://40dni.krestanvpolitike.sk/ 

Prekvapilo ma, ako málo ľudí sa tento rok zapojilo - ešte na aktuálny deň nachádzam veľa voľného miesta. Na druhej strane, sama som sa o tejto iniciatíve dozvedela len včera. Takže chyba asi nebude (len) v neochote ľudí zapojiť sa do spoločnej modlitby.


Ale neostávam len pri dlhodobých predsavzatiach, Vítaným spestrením sú aktivity na každý deň. A nielen pre deti, ale aj mne samej sa lepšie prežíva pôstne obdobie, ak mám na každý deň nejaký motív, okolo ktorého sa točí môj deň.

Heslo dňa na chladničke
 
3.  Bez veľkého premýšľania som znovu vytiahla "náš pôstny kalendár" - nájdete ho na osobitnej stránke tohto blogu - http://letitia-tiba.blogspot.sk/p/blog-page.html. Ale aby sme to nemali len v rovine slova (a obrázkov), pridala som tento rok aj jednoduché úlohy, ktoré sa každý deň usilujeme splniť. Takto si aj svojim telom sprítomňujeme myšlienku, ktorú si v ten deň chceme viac uvedomiť. Pomáha mi to prežívať pôst hlbšie a vnútornejšie.

Najprv som si myslela, že budem takto prežívať pôst len so svojou rodinou. Ale postupne sa pridávali ďalší ľudia, takže ak chcete, môžete sa pridať aj vy. Každý deň zadávam novú tému, nové heslo a novú úlohu na tejto fejsbukovej stránke: Heslo dňa: Pôst 2016.

Obrázky z kalendára postupne pribúdajú (na dverách). 

Jedna z úloh znela: Oblečte si niečo farebné.

Pondelok po 1. pôstnej nedeli: Mt 25, 31-46

4. Nakoniec sa s vami podelím o aktivitku viac svetskú, skoro by som až povedala "kuchynskú", či dokonca "kulinársku". Možno ste postrehli, ako som cez letné prázdniny nadšene hovorila o Veľkej letnej výzve stránky Kuchařka pro dceru. Aj vďaka nej sme prežili krásne leto bohaté na zážitky a skúsenosti. Adventná výzva od tej istej autorky mi až tak nesadla, ale zdá sa, že zapájať sa do denných aktivít Veľkej pôstnej výzvy KPD mi (zatiaľ) vyhovuje.

Doteraz som nevynechala ani jeden deň, napriek tomu, že na to netlačím nasilu. Rozhodla som sa, že v žiadnom prípadne nepodriadim rodinný, alebo duchovný život nejakej "výzve z vonku". A poctivo to dodržiavam. Napriek tomu ma plnenie týchto výziev obohacuje. Obohacuje náš rodinný jedálniček, zjednodušuje rozhodovanie čo kedy variť (a jesť), dokonca ma motivuje k aktivitám, ktoré smelo môžem zaradiť medzi "skutky telesného (a duchovného) milosrdenstva". To sa pre pôstne obdobie vyslovene hodí.

Takže - vďaka aj za túto výzvu! Je mi obohatením.
Ak chcete, môžete sa tiež zapojiť. Vysvetlenie nájdete na tejto stránke: http://vyzva.kucharkaprodceru.cz/uvod-pust-2016/. Podrobné pravidlá sú tu: http://vyzva.kucharkaprodceru.cz/pravidla-pust-2016/.
(Ak by ste niečo nepochopili, rada vám podám podrobnejšie info.)

Tuniakové Tofu-placky - Úloha znela: Nahradiť mäso sójou.

Extra porcia zeleniny: Zapečená kyslá kapusta.

Pomôžem miestnym dobrovoľníkom - zbieram PET-vrchnáky v dome.

Napíšem dlho-odkladaný list.

Vyskúšam niečo nové - pohanka.

Teraz už pomaly zdravieme. A tak sa teším, že čoskoro vyrazíme aj na spomínané výlety, spoznávať Slovensko a modliť sa v priestore a v prírode. Potom vám zase ukážem, kde všade sme boli.

Teraz vám už želám pokojné dni a požehnaný pôstny čas.


2 komentáre:

  1. Vy jste TAK aktivní! Smekám! A přeju důkladné prožití. Katka

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To sa iba zdá, keď sa to takto napíše. Ja väčšinou pozerám u vás, akí ste aktívni. :)
      A ďakujem za prianie. Aj vám požehnaný čas.

      Odstrániť

Ďakujem za vaše milé slová. A želám radostný deň!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...