sobota 17. augusta 2013

"KRAM" - Tvarohové müslikoláčiky na cesty

Volám to "Kram" - jedlo na cesty. Podľa dosť tvrdého ale až obdivuhodne sýteho a výživného chlebíka, ktorý nosili so sebou trpaslíci zo Stredozeme (J.R.R. Tolkien, Pán prsteňov).


Hoci som ich nazvala koláčikmi, nemýľte sa - nie je to sladkosť po obede. Skôr ich môžeme použiť ako plnohodnotný chod - povedzme olovrant, alebo aj "obed", ak nemáme možnosť najesť sa normálne. Odkedy som objavila tento recept, už sa nemusím trápiť hladom, mini-jojo-efektom, alebo nezdravými dobrotami ktoré aj tak nedodajú všetky potrebné živiny (a následne výčitkami svedomia) vždy, keď nemám možnosť sa včas najesť.


Tieto "koláčiky" (skôr by som ich asi nazvala sušienkami) doplnia správny pomer uhľohydrátov (škrobovín, zložitých cukrov), tukov a bielkovín. Nie sú sladké, takže ich trávim pomaly a keď zjem tú správnu dávku (plus zelenina, alebo aspoň dostatok tekutín), zasýtia ma približne na tie "sľúbené" tri hodiny.

Už mi niekoľkokrát dobre poslúžili, tak som sa rozhodla, že sa o recept na ich prípravu podelím aj s vami. Originálny návod od tini som našla TU.


Ako na to?

Suroviny:
Na 9 porcií potrebujeme
750g polotučného tvarohu (3 ks)
400g balenie ovsených vločiek
90g hrozienok, alebo brusníc, sliviek, datlí, či iného sušeného ovocia 
90g orieškov podľa vlastného výberu (môžu byť lieskové, vlašské, alebo ľubovoľné olejnaté semená - slnečnicové, tekvicové, ľanové, mak...)

Postup:
1. Zmiešame ovsené vločky s tvarohom (ak je "cesto" priveľmi tuhé/sypké, môžeme pridať trošku acidofilného mlieka). V pôvodnom recepte sa primiešavajú do cesta aj hrozienka, ja ich radšej rozložím na vrch "koláčikov".
2. Plech vyložíme papierom na pečenie a rozprestrieme naň zmes. Rovnomerne rozhrnieme po celom plechu.
3. Poriadne "uťapkáme" rukami na tuhú vrstvu. (Prípadne môžeme na záver povaľkať pohárom)
4. Ja dávam hrozienka (alebo iné sušené ovocie) na koláčiky až teraz. Najprv si naznačím jednotlivé porcie (dávka vyjde na 9 porcií, ktoré rozdelím ešte na polovicu, aby som dostala "koláčiky" vhodnej veľkosti). Na každý obdĺžniček potom uložím hrozienka a oriešky a poriadne vtlačím do cesta, aby potom nevypadávali.
5. Vložíme do predhriatej rúry a pečieme na 180°C do ružova. (Vždy si hovorím, že si to stopnem, aby som nabudúce mala predstavu, ako dlho to potrvá, a vždy zabudnem)
6. Po vychladnutí nakrájame na 9 porcií, nabalíme do mikroténových sáčkov a zamrazíme, časť uskladníme v chladničke (vyskúšame, koľko to tam vydrží, týždeň určite).

Citujem z pôvodného receptu: Nič nemelieme, použijeme len celé balenia tvarohu a vločiek (teda tie co ja kupujem v Tescu sú 400g), takže vážiť treba iba hrozienka - tým sa veľmi zjednoduší a skráti príprava.

Ak by vás zaujímali nutričné hodnoty, vychádzajú približne takto: 1404 KJ, B 22,8g, S 37g, T 10,8g (verím Tini, nekontrolovala som to)


Niektoré porcie som si pripravila len s hrozienkami /brusnicami,
k niektorým som pridala aj mandle, alebo tekvicové semienka.

Tu sú už pobalené na jednotlivé porcie.

Priznám sa, že prvá várka mi až tak moc nechutila (hrozienka som vtedy vmiesila do cesta a namiesto orieškov som použila slnečnicové semienka). Ale teraz na ne nedám dopustiť. Možno som vychytala niektoré drobnosti v postupe - alebo som si jednoducho zvykla?

Tieto "kram-chlebíky" mi výborne poslúžili napr. aj na dovolenke. Jeden chod v aute cestou k moru, sem tam olovrant na pláži. Ale cestu späť už neprežili, možno aj preto, že sme v posledný večer zabudli na niekoľko hodín pootvorenú chladničku. Škoda. Ale aj tak - vzhľadom k podmienkam v akých som ich skladovala poslúžili vynikajúco.

Ale chlapom ich zatiaľ nenútim. Možno raz... ;-)

2 komentáre:

  1. Píšeš o tom tak hezky, že i já mám na ně chuť...chtěla bych je také zkusit a pak ti napíši. Příští týden máme výlet, tak se o ně pokusím. Děkuji moc :-.)))vypadají moc dobře

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Zdravím Letti,jsem moc ráda,že už mám PC v pořádku a mohu postupně navštívit mé milé blogerečky.Máš bezva recept a rozhodně ho ráda vyzkouším .Bude se mi hodit na cesty.Měla jsem dost nemocnou maminku ,je jí 83 to víš stáří ,ale už je jí lépe...také mě potěšila Tvoje dovolenka u moře!!Moc Vám to přeji!!!Daja

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za vaše milé slová. A želám radostný deň!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...