nedeľa 27. novembra 2011

Už o tri dni! + zaujímavosti o vrabcoch

máte na to, aby ste poslali obrázok svojho kŕmidla. do našej súťaže.
Len pripomínam, aby ste to svoje kŕmidlo nezabudli poslať ;-)


*****
Zatiaľ si môžeme prečítať pár zaujímavostí o prekvapujúcej inteligencii obyčajných mestských vrabcov:


Odborníci o vrabcoch
(16. 12. 2008)

V poslednom čase musím na svoje vrabce myslieť dosť často. Neprestávajú ma prekvapovať. Preto som uvítala takmer s nadšením, keď sa mi dostal do rúk odborný článok o týchto milých operencoch. Bolo to v staršom čísle časopisu Vtáky (http://vtaky.sk/stranka/126-Casopis-Vtaky.html, http://vtaky.sk/media/file/vtaky/leto_2008.pdf)

Dozvedela som sa, že „moji vrabci“ zďaleka nie sú v učenlivosti výnimkou. J. Šalát píše, že vysoká miera adaptability je spoločným znakom celého rodu Passer (vrabec). Asi najviac sa prejavuje v spôsoboch získavania potravy. Z tých zaujímavejších vrabčích trikov spomeniem napr. vyberanie múch z pavúčích sietí, zbieranie hmyzu zachyteného v chladiči auta, otáčanie kamienkov na štrkovej cestičke kvôli semenám čo zapadli pod ne, okrádanie parazitických osičiek o ich korisť, okrádanie sýkoriek belasých, ktoré si niesli zrnká z pasce na vrabce (vrabce boli dosť opatrné, aby do pasce nevošli, zato si počkali, kým vyberie semienko sýkorka, ktorej ho potom vzali)... Iné vrabce si odnášali priveľmi vysušený chlieb do mláky s vodou aby zmäkol, či plašili hmyz odpočívajúci v kríkoch a tráve trasením halúzky.
Vrabce sa vedia učiť na základe vlastnej skúsenosti, aj od iných druhov. Napríklad od anglických sýkoriek odpozorovali ako si otvoriť alumíniový vrchnák na fľaši s mliekom a z otvorených fliaš sa veselo kŕmili.

Kdesi inde som sa zase dočítala, že pri pokusoch s kŕmením sa vrabce naučili „počítať“ do 5 (kavky do 6 a holuby do 4 - ak si to pamätám správne).
Asi budem  v lete aj ja svojich operencov učiť počítať ;-)

http://www.kikiariki.estranky.cz/clanky/ine-zvieratka/odbornici-o-vrabcoch-.html

1 komentár:

Ďakujem za vaše milé slová. A želám radostný deň!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...